Simona Ionescu / Redactor Șef

Noi reguli privind vechimea în muncă pentru o categorie de români. Proiectul a fost votat. Iată actele de care aveți nevoie

Noi reguli privind vechimea în muncă pentru o categorie de români. Proiectul a fost votat. Iată actele de care aveți nevoie
Veste bună pentru unii angajați. Proiectul a fost votat și urmează să fie promulgat.

Este vorba despre proiectul de lege pentru completarea art. 13 din Legea nr. 213/2004 care va fi ajunge în cel mai scurt timp pe masa președintelui României pentru a fi semnat.

Potrivit noului decret care a fost adoptat marți, va fi considerată vechime în muncă perioada care a fost lucrată de psihologi în cabinet particular, cabinet asociat, societate civilă profesională sau în baza unui contract de muncă. Există însă și câteva condiții pe care psihologii care au drept de liberă practică să le îndeplinească. Prima ar fi ca specialistul să fi produs un venit net pe lună echivalent cu salariul minim brut pe țară.

„Cu excepția perioadei în care acesta a avut suspendată calitatea de membru al Colegiului Psihologilor din România”

„Perioada în care psihologul cu drept de liberă practică își exercită profesia într-una din formele de organizare prevăzute la alin.(1) și furnizează servicii psihologice prin desfășurarea activităților prevăzute la art. 5, constituie vechime în muncă și în specialitate, cu excepția perioadei în care acesta a avut suspendată calitatea de membru al Colegiului Psihologilor din România, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

Psihologul trebuie să fi achitat contribuţiile datorate bugetului asigurărilor sociale de stat

  1. a) serviciile psihologice furnizate au produs, în anul supus asimilării vechimii în muncă, venituri nete a căror valoare este cel puţin egală cu de 12 ori cuantumul salariului minim brut pe ţară garantat în plată stabilit, potrivit legii, pentru anul respectiv;
Veste bună pentru psihologi!
  1. b) a achitat contribuţiile datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, aferente perioadei prevăzute la lit. a)”, se arată în proiectul adoptat de Camera Deputaților, potrivit avocatnet.ro.

Care sunt documentele de care aveți nevoie

Documentele care ajută la stabilirea vechimii în muncă sunt declarațiile fiscale și cele nominale sau individuale de asigurare în sistemul public de pensii.

„a) declaraţiile privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, conform dispoziţiilor Ordinului nr. 165/7/1272/456 din 2023 al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice, al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

Și al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 10 februarie 2023;

b) declaraţiile nominale ori individuale de asigurare în sistemul public de pensii, prevăzute de art.7 alin.(1) şi art.11 alin.(1) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare”.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre