Povestea analfabetei cu diplomă. Scandalul care zguduie școlile americane

Această situație incredibilă a dus la o luptă juridică împotriva sistemului educațional din Hartford, ridicând întrebări serioase despre modul în care școlile gestionează nevoile elevilor cu dizabilități. Iată povestea uimitoare a Aleyshei Ortiz, analfabeta cu diplomă.
Aleysha Ortiz s-a născut în Puerto Rico, unde, încă de la o vârstă fragedă, a arătat semne de dificultăți de învățare. Mama ei, Carmen Cruz, a observat problemele fiicei sale și, la 5 ani, a decis să se mute familia în Connecticut.
Spera ca Aleysha va beneficia de un sistem educațional mai bun, cunoscut pentru serviciile dedicate elevilor cu nevoi speciale.
„Am auzit că Connecticut are cea mai bună educație și de asta am venit la Hartford,” a povestit Aleysha pentru The Connecticut Mirror. Însă, odată ajunsă în clasa întâi la Hartford Public Schools, provocările au persistat.
Aleysha suferea de un impediment de vorbire, dislexie și ADHD, complicate de bariera lingvistică, spaniola fiind limba ei maternă.
„În fiecare zi de școală, le spuneam profesorilor că nu pot citi și scrie, să fie răbdători cu mine”, a mărturisit ea într-un interviu emoționant pentru WTNH. Cu toate acestea, sprijinul promis nu a venit niciodată în mod adecvat, iar drumul ei prin sistemul educațional a fost marcat de neglijență și lipsuri.
De-a lungul celor 12 ani petrecuți în școlile din Hartford, Aleysha a cerut în mod repetat ajutor pentru a învăța să citească și să scrie. Documentele juridice dezvăluie că încă din clasa întâi avea dificultăți cu recunoașterea literelor, sunetelor și numerelor, iar în clasa a șasea citea la nivelul grădiniței.
Cu toate acestea, nevoile ei nu au fost abordate corespunzător. În loc să primească instruire specializată, Aleysha susține că a fost „împinsă” prin sistem, promovată de la o clasă la alta fără a fi învățată abilitățile de bază.
În liceu, profesoara ei de educație specială, Tilda Santiago, care i-a fost și manager de caz, ar fi agravat situația. Potrivit procesului intentat de Aleysha, Santiago „o certa, o umilea și o ridiculiza” în fața colegilor, provocându-i suferință emoțională.
„Fugeam la alți profesori sau administratori în lacrimi,” a povestit Aleysha pentru CNN. Cu toate acestea, plângerile ei au fost ignorate până aproape de absolvire, când relația disfuncțională cu Santiago a dus la înlocuirea acesteia cu doar patru săptămâni înainte de finalul anului școlar 2022-2023.
Cum a reușit Aleysha să absolve cu onoruri și să obțină o bursă fără să știe să citească sau să scrie? Răspunsul stă în ingeniozitatea ei și în utilizarea tehnologiei, fata folosind aplicații de tip text-to-speech și speech-to-text.
„Astea mi-au dat o voce pe care nu credeam că o am”, a spus ea. Cu ajutorul calculatorului pentru matematică de bază și al înregistrărilor audio, Aleysha a devenit o elevă de onoare, o performanță aparent incredibilă, dar care masca o realitate dureroasă: analfabetismul ei din cauza dislexiei.
Cu doar două zile înainte de absolvire, oficialii școlii i-au oferit posibilitatea de a amâna primirea diplomei în schimbul unor „servicii intensive” de educație, dar Aleysha a refuzat: „Au avut 12 ani. Acum e rândul meu.”
În mai 2024, ea a vorbit la o ședință a consiliului municipal din Hartford, memorând un discurs scris cu ajutorul telefonului, în care a acuzat sistemul că „i-a furat educația”.
„Am fost împinsă dintr-o clasă în alta fără să fiu învățată nimic. Mi-au furat ceva ce voiam să fac mai mult, și nu am avut șansa asta,” susține tânăra.
Astăzi, Aleysha este studentă cu normă întreagă la Universitatea din Connecticut, dar nu a mai frecventat cursurile din 1 februarie 2025, concentrându-se pe sănătatea sa mentală.
Ea a intentat două procese: unul pentru a obține servicii educaționale compensatorii și altul, în valoare de 3 milioane de dolari, împotriva Hartford Board of Education, orașului Hartford și Tilda Santiago, pentru neglijență și suferință emoțională. „Nu cer doar servicii. Cer dreptate pentru ce mi-au făcut,” a spus ea, prin avocatul Anthony Spinella.
Hartford Public Schools a refuzat să comenteze litigiul, dar a declarat pentru CNN: „Rămânem profund dedicați satisfacerii nevoilor elevilor noștri.”
Totuși, cazul Aleyshei scoate la iveală probleme sistemice: lipsa resurselor, personalul insuficient și neglijarea elevilor cu dizabilități, fenomene confirmate de foști angajați care au vorbit sub anonimat.
Povestea Aleyshei Ortiz nu este doar despre eșecul personal al ei, ci despre o criză mai largă în educație. Visul ei de a deveni scriitoare, ironic, având în vedere analfabetismul, o motivează să lupte pentru reformă.
„Educația este atât de importantă, dar cred că am uitat ce înseamnă. Sunt dispusă să sprijin elevii care au nevoie”, a spus ea. Cu tehnologia care o ajută să navigheze prin facultate și cu o determinare incredibilă, Aleysha vrea să fie o „supraviețuitoare” a sistemului, nu doar o victimă.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook