Simona Ionescu / Redactor Șef

Tarom plănuiește să redevină o companie profitabilă în următorii ani

Tarom plănuiește să redevină o companie profitabilă în următorii ani
Compania Tarom a depășit numeroase dificultăți de-a lungul timpului, de la schimbarea președintelui după doar câteva luni, la riscul de a fi insolventă. Ce planuri are pentru viitor?

Ce planuri are pentru viitor compania Tarom, este o întrebare la care există deja răspuns.  

avion tarom
Avion YR-ASA A318 Tarom, CC BY 2.0, By Mark Harkin

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38660625 

Tarom plănuiește să redevină o companie profitabilă în următorii ani

Ultimii ani nu au fost tocmai ușori pentru Tarom. Compania aeriană de stat nu a fost profitabilă încă din 2008 cu datorii de 283.5 miliarde de euro la sfârșitul anului 2022. În contextul prezenței limitate a companiei românești în spațiu aviatic, compania low-cost Wizz Air a contestat în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene ajutorul de stat atribuit Tarom.

Cu planuri de restructurare și cu un posibil ajutor financiar din partea Comisiei Europene de 181 miliarde de euro în ajutorarea companiei, încep să se vadă, încet, dar sigur, semnele unei direcții pozitive.

Planurile Tarom pentru viitor

Membră a alianței SkyTeam, Tarom, împreună cu susținerea Ministerului Transporturilor, plănuiește să devină un actor important pe planul aviatic din România în următorii ani. Cu intenția de a intra în rândul celor mai consacrate companii aeriene europene, Tarom plănuiește ca până în 2027 să contribuie la reducerea impactului traficului aerian asupra mediului. Conform comunicatului de presă publicat de Tarom, o altă inițiativă împreună cu alianța ar fi reducerea discrepanțelor dintre sexe din aviație.

Pe plan financiar, Ministerul Transporturilor estimează că în următorii ani compania aeriană de stat va deveni într-un final profitabilă. Cu ajutorul subvențiilor europene și cu implementarea planului de restructurare, Tarom nu va mai depinde de suplimentările instituțiilor pentru a putea funcționa în continuare.

În ceea ce privește dezvoltarea rutelor și a serviciilor puse la dispoziție călătorilor, Tarom a introdus o nouă rută de zbor către Statele Unite. În colaborare cu ITA Airways și Air Europa, compania de stat oferă pasagerilor posibilitatea de a zbura din România către SUA în două segmente de zbor dirijate sub același bilet. Pe lângă această nouă opțiune, compania plănuiește să extindă mai multe oferte sezoniere în care se pot achiziționa bilete dus-întors la un preț redus către cele mai populare destinații de vacanță din Europa.

Problemele companiei și rezolvarea situațiilor neplăcute

avion tarom
Imagine: Mark Harkin – YR-ASA A318 Tarom, CC BY 2.0 

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38660625

Compania Tarom a avut multe zboruri anulate și întârziate și a trebuit să compenseze mulți pasageri

Pe lângă probleme financiare și de dezvoltare cu care s-a confruntat compania de-a lungul anilor, au existat și încă sunt prezente probleme administrative și de gestionare. Compania s-a confruntat cu un număr de zboruri întârziate și anulate în 2023, fenomen care pare să se facă prezent și în 2024.

Pasagerii care au avut neplăcerea unui zbor perturbat, au dreptul să solicite despăgubiri de până la 600 de euro pentru datorită Tarom pentru zboruri anulate. În general, suma compensației pentru un zbor întârziat sau anulat Tarom este calculată luând în considerare motivul perturbării, durata și distanța dintre aeroporturi. Datorită noilor rute către Statele Unite, șansele de a obține compensația maximă pentru întârziere sau anulare este tot mai mare.

Compania Tarom și circumstanțele exterioare

Luând în considerare ultimii ani, au apărut multe situații în care traficul aerian a fost încetinit sau complet oprit. Cele mai recente evenimente, cum ar fi greva angajaților din mediul transportului aerian din Germania unde au fost afectați peste 200.000 de pasageri.

Deși Tarom nu ar fi fost obligată să ofere rambursări sau reprogramări ale zborurilor conform Regulamentului CE 261 din 2004, mulți călători au fost achitați pentru neplăcerile cauzate. Însă, această situație a fost o excepție de la regulă. Conform directivei, pasagerii au dreptul la despăgubiri sau rambursări doar în momentul în care compania aeriană este direct responsabilă de perturbare. Astfel, dacă zborul a fost întârziat sau anulat din cauza unei probleme tehnice minore, a lipsei de personal sau a unor probleme de organizare și administrare, atunci aveți dreptul la compensație.

Pe de altă parte, când evenimentele din exterior, cum ar fi grevele, afectează demersul zborurilor Tarom, atunci există șanse slabe să se obțină o despăgubire. Printre situațiile în care este de așteptat ca pasagerii să nu fie compensați sau despăgubiți ar fi: condițiile meteorologice precare, problemele de securitate și situațiile politice instabile.

Concluzie despre redresarea companiei Tarom

Compania Tarom s-a întâlnit cu multe dificultăți de-a lungul timpului. În ciuda ajutoarelor și a suportului obținut atât de la instituțiile de stat, cât și de la instituțiile europene, compania încă mai are multă muncă în față pentru a ajunge la nivelul companiilor aeriene de renume.

Angajamentul Tarom continuă să fie orientat spre îmbunătățirea serviciilor și a unei actualizări la standardele industriei aeriene. Compania aeriană plănuiește să redevină competitivă pe piața din România, atât prin oferta de servicii față de călători, cât și prin o abordare mai sustenabilă a zborurilor.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre