Toamna este un anotimp de tranziție de la bioritmul de vară, la cel din anotimpul rece. De aceea, este foarte bine dacă profităm de bogăția de fructe și legume pentru a ne pregăti organismul pentru frig și mai puțin soare.

Carmen Brumă, alimente de consumat atunci când e frig

Ce mâncăm astfel încât să ne ajutăm organismul atunci când este frig? Uite ce idei ne oferă Carmen Brumă!

”Temperatura mediului ambiant influențează semnificativ aportul alimentar. Metabolismul celor care trăiesc în țările nordice, cu temperaturi scăzute o bună parte din an, cheltuiește mai multe calorii pentru a menține constantă temperatura de 37 de grade, normală pentru corpul uman. Nu doar cantitatea de alimente are variații sezoniere, ci și tipul de nutrienți din dietă. Frigul impune consumul unor produse mai concentrate în calorii care să-i permită organismului să-și acopere nevoile energetice sporite”, spune Carmen Brumă.

Mușchiul sau pulpa de porc. Carnea de porc conține toți aminoacizii esențiali cu rol în formarea anticorpilor, reglarea metabolismului și funcționarea optimă a sistemului nervos, fier, zinc , seleniu , vitamine din grupul B , vitamine si minerale implicate în stimularea sistemului imunitar și menținerea tonusului fizic și pshic.

Sardinele și peștele gras. Conțin acizi grași Omega 3 cu rol antiinflamator, vitamina D, calciu, seleniu, zinc, iod, cu rol benefic asupra metabolismului și de creștere a capacității de adaptare la frig. În plus, sardinele au un risc mai mic de contaminare cu metale grele, iar dacă le mănânci cu oase beneficiezi de o doză mai mare de calciu. Poți opta între cele proaspete, congelate, conservă în ulei sau sos tomat.

 

Sucul de roșii (bulionul sau sosul). Este bogat în licopen , un antioxidant cu rol benefic pentru organism, protejează pielea de frig și crește absorbția fierului din friptură, dacă este asociat cu aceasta.

Supa de dovleac. Dovleacul, pasat cum trebuie și transformat în supă, fără prea multe adaosuri cremoase, ci doar bine condimentat, este o bună sursă de vitamine A, B1, B3, B6, C, E, acid folic, minerale, calciu, potasiu, seleniu, fier, mangan si de fibre. Toate acestea ajută la buna sănătate a ochilor, dar și a pielii, ne protejează de răceli și întăresc sistemul imunitar. Mai mult, supa de dovleac asigură și senzația de sațietate pe termen lung.

Supa de oase și carne. Hrănește corpul și îl încălzește. Poate fi preparată în cantități mari și congelată în recipiente care să fie ușor de încălzit. Supa de carne și oase contribuie și la depășirea mai rapidă a răcelilor, fluidifică mucusul și ajută la eliminarea acestuia.

Ghimbirul și hreanul. Au efecte asemănătoare: stimulează digestia, combat durerile articurale, stimuleaza imunitatea și îți dau senzația de caldură.  Ghimbirul poate fi folosit în ceaiuri calde, limonadă, sucuri de fructe, dulciuri sau preparate din carne și peste. Hreanul poate fi asociat cu carne sau murături.

Ceapa și usturoiul. Au proprietăți antivirale, antibacteriene, antifungice și îmbunătățesc circulația.

Avocado. Conține grăsimi sănătoase, ajută la menținerea unui nivel bun al colesterolului, reglează hipertensiunea arterială, menține sănătatea sistemului cardiovascular.

Nuci și semințe.  Migdalele, nuca românească, pecan, alunele de padure, caju, consumate în cantități moderate (1-2 pumni pe zi), aduc un aport de grăsimi sănătoase și asigura necesarul de vitamina E cu acțiune antioxidantă, de protecție a pielii și celulelor împotriva acțiunii radicalilor liberi.

Legume congelate sau murături. Sunt o variantă sănătoasă pentru ca prin congelare se păstrează calitățile nutritive ale legumelor proaspete, cu excepția vitaminei C care este distrusă prin încălzire. Murăturile în oțet sau saramură sunt o variantă rezonabilă pentru asigurarea dozei optime de legume iarna. Contin vitamina C și pot înlocui cu succes diverse garnituri.


Ați încercat? Supă-cremă cu dovleac și măr

Distribuie știrea: Facebook | Twitter | WhatsApp

Parteneri