Simona Ionescu / Redactor Șef

Henry Ford, tractoarele și lecția unui eșec celebru. O poveste mai puțin cunoscută despre „părintele” mașinilor Ford

Henry Ford, tractoarele și lecția unui eșec celebru. O poveste mai puțin cunoscută despre „părintele” mașinilor Ford
Preluăm un text scris de avocatul Mihai Valentin Neagu, fost jurnalist la Evenimentul Zilei. Acesta ne prezintă o poveste mai puțin cunoscută despre Henry Ford, părintele automobilului popular și dificultățile întâmpinate în încercarea de a înregistra marca pentru tractoarele sale. De la oportunismul unui impostor la ingeniozitatea lui Ford, istoria ne oferă o lecție despre provocările și ingeniozitatea din spatele succesului.

„Atenție, text lunguț dar drăguț, fără legătură cu agenda zilei. Din ciclul „scrieri dintr-o viitoare culegere de schițe și nuvele”. Astăzi despre Henry Ford și tractoarele sale. 

Supranumit părintele automobilului popular, cel care a inventat producția de masă, linia de montaj și automobilul accesibil familiilor cu venituri medii, cu primul Ford Model T vândut în 1903 cu 850 USD și cu ultimul vândut în 1920 cu 350 USD, depășind 15 milioane de automobile vândute din acest model, Ford a rămas în istorie ca un revoluționar al producției de masă, al producției industriale, ca un guru al invențiilor legate de automobile și producția acestora, dar și cu un eșec răsunător în privința patentelor și mărcilor comerciale. 

Un eșec imens. Orice avocat, cu minime cunoștințe, l-ar fi consiliat cum să evite această problemă, înregistrându-și propriul brand, pentru categoria mașini autopropulsate sau tractate. Dar lui Ford nu îi plăceau avocații. Era profund antisemit iar majoritatea avocaților din acea vreme erau evrei. 

De ce? Deoarece, pentru un evreu erau mai la îndemână științele teoretice decât cele tehnice sau militare. 

Mihai Valentin Neagu, fost jurnalist la Evenimentul Zilei și actual avocat, ne prezintă o poveste mai puțin cunoscută despre Henry Ford, părintele automobilului popular.
Sursa foto: Facebook

Revenind, în anul 1916, în timpul Primul Război Mondial, când majoritatea țărilor implicate căutau metode să crească producția agricolă, Henry Ford s-a gândit să profite de oportunitate și să producă tractoare agricole. Zis și făcut. 

A angajat proiectanți, ingineri, a realizat un prototip cu rezultate bune în exploatare, dar când să înregistreze compania, șoc și groază: i-a luat-o un impostor înainte. Un anume W. Baer Ewing, de profesie agent de asigurări. Acesta s-a gândit să profite de numele devenit celebru așa că a căutat și a găsit un Ford, doar pentru el. Un anonim Paul W. Ford, administrator al unui atelier de trăsuri. 

Așa că l-a luat asociat pe acesta, a denumit firma după numele lui și, cu ajutorul unui inginer, a proiectat primul tractor Ford, pe care l-a realizat în firma de trăsuri. Și a și înregistrat marca de tractoare Ford încă din 1915. 

Când Henry Ford a vrut să își înregistreze propria marca de tractoare, i s-a spus ”pas”. Era deja luată, de un anume Ewing. Tractoarele marca Ford, varianta Ewing, erau niște pocnitori. Puține, și lipsite de fiabilitate, erau criticate de toți agricultorii care s-au lăsat păcăliți să le cumpere. 

Dar Ewing ținea la marcă și continua producția în speranța ca Henry Ford îi va face o ofertă ca să renunțe la marcă și care, bineînțeles, să îl îmbogățească. Doar că, Henry Ford nu a cedat șantajului și a pornit producția înregistrând propria marcă ”Fordson”. 

Tractoarele lui Henry Ford au produs un adevărat scandal la vremea respectivă

Ca să își mai netezească un pic orgoliul șifonat de impostorul Ewing, Ford a declarat public că numele noii companii este bazat pe faptul că nu mai are alți asociați, ca la firma de automobile Ford, decât fii săi (sons, in engleză), și de aici numele de Fordson. 

Oportunistul Ewing a rămas cu buza umflată, nu s-a ales cu niciun ban, și în 1920 a închis fabrica de tractoare Ford, plin de datorii și cu multe procese în cârcă din partea agricultorilor păcăliți. Dar, a rămas cu marca. 

Ford, în schimb, a produs în continuare tractoare de succes marca Fordson, până în 1939, cu mici pauze. Din 1939, firma de tractoare Fordson a început să producă noi modele apreciate, sub marca Ford, până în ziua de azi. 

Marca de tractoare Fordson a continuat să fie produsă în Marea Britanie, până în 1964, când producția s-a oprit. Astăzi, tractoarele Ford sunt produse doar de firma mamă din Statele Unite, fiind o dovadă că tractoarele se pot naște și dintr-o companie care produce automobile bune. 

Ceea ce reprezintă opusul companiei Lamborghini, care de la tractoare a ajuns să producă super-cars. Despre Ewing, nu mai știe nimeni nimic. Iar serialul Dallas, cu ai săi protagoniști, este o simplă coincidență”.

Editorial scris de avocat Mihai Valentin Neagu, fost jurnalist EVZ

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre