Simona Ionescu / Redactor Șef

Primul fotomodel din istorie a fost o româncă. Fotografiile ei sunt și acum în marile muzee ale lumii

Primul fotomodel din istorie a fost o româncă. Fotografiile ei sunt și acum în marile muzee ale lumii
În anii ’20, o româncă reușea să își câștige locul în istoria modei, cucerind Parisul precum și pe marii designeri ai vremii. Fotografiile ei sunt și acum în marile muzee ale lumii, însă România a uitat-o pe cea care este considerată primul fotomodel din lume.

Istoria modei este una bogata și cuprinde multe supermodele care și-au pus amprenta asupra inspirației marilor designeri. Naomi Campbell, Heidi Klum, Linda Evangelista, sunt doar câteva dintre numele cunoscute de toți. Ceea ce puțini știu însă este că înainte de celebrele dive care au dominat podiumurile în anii ’90, Renee Perle era cea care făcea victime cu o singură privire. 

Considerată una dintre figurile proeminente ale modei, Renee Perle este adesea numită „primul fotomodel din istorie”. Renee Perle, pe numele ei real Renadi Pârlea, s-a născut în Iași, România în jurul anului 1904, într-o familie de origini evreiești. Cu toate acestea, detaliile exacte ale vieții ei timpurii rămân nesigure. 

Figură marcantă în Parisul anilor ’20-‘30

Ulterior, a emigrat în Franța, unde a devenit parte a vieții artistice și boeme din Paris în anii 1920 și 1930, o perioadă marcată de mișcări avangardiste și o scenă culturală vibrantă. Cu înfățișarea sa exotică și stilul său rafinat, Perle s-a detașat de idealurile tradiționale de frumusețe și a devenit rapid un simbol al rafinamentului parizian.

Renee Perle a fost o figură marcantă a anilor 20-30 în Paris
Foto: Bestmarkets

Influența sa majoră asupra esteticii și stilului din anii 1920 și 1930 a transformat-o într-o figură legendară. Este cel mai bine cunoscută pentru relația sa cu fotograful francez Jacques Henri Lartigue, care a imortalizat-o în numeroase imagini ce surprind frumusețea și eleganța ei inconfundabilă.

S-a iubit cu unul dintre fotografii importanți ai secolului 

Renee Perle este cel mai bine cunoscută prin fotografiile realizate de Jacques Henri Lartigue, unul dintre cei mai importanți fotografi ai secolului al XX-lea. Între 1930 și 1931, cei doi au avut o relație romantică, iar în această perioadă, Lartigue a surprins o serie de imagini care au influențat profund atât arta fotografică, cât și moda.

„Această pariziană jucăuşă a fost o avangardistă perfectă: purta fie panataloni scurţi, fie evazaţi, încă din 1930 iar mâinile îi erau pline de brăţări!”, spunea John Galliano despre Renee.

Fotografiile lui Lartigue cu Perle sunt remarcabile nu doar prin tehnicile sale inovatoare, ci și prin modul în care o înfățișează pe româncă: elegantă, misterioasă și mereu pozând cu o precizie atentă, asemenea unui manechin viu. Această serie de imagini reprezintă una dintre primele documentări vizuale ale unui model, sugerând stilul și rafinamentul care aveau să definească modelajul modern.

„Pe lângă ea, toate celelalte păreau țărănci”

Fotograful nota despre model în jurnal, în perioada relației: „Renee! Este tandră, pasională şi devotată. Peste toate acestea, Renee înseamnă dragoste. Face mereu scene. Este gelozie sau este nebunie? Poate simte nevoia să ne certăm de dragul împăcării. Sunt prea cu picioarele pe pământ, prea spectator şi prea prost actor pentru acest tip de joc pe care Renee vrea să-l jucăm”.

„Am lucrat cu multe superbe. Pe lângă ea, toate celelalte păreau ţărănci”, avea să spună fotograful peste ani despre Renee. 

Românca Renee Perle s-a iubit cu Jacques Henri Lartigue, unul dintre cei mai importanți fotografi ai secolului al XX-lea

„Această pariziană jucăuşă a fost o avangardistă perfectă: purta fie panataloni scurţi, fie evazaţi, încă din 1930 iar mâinile îi erau pline de brăţări!”, spunea John Galliano despre Renee. 

Simbol al eleganței 

Renee Perle a devenit un adevărat simbol a eleganței în epoca sa. Ea purta adesea haine simple, dar rafinate, punând accent pe accesorii precum pălării cu boruri largi, rochii fluide și bijuterii discrete. Coafura ei distinctivă, cu bucle perfect stilizate, dar și machiajul care îi accentua ochii mari au devenit elemente caracteristice ale înfățișării sale.

Prezența fotogenică a lui Perle și stilul său personal unic au inspirat fotografi, artiști și femei din întreaga Europă, contribuind la redefinirea standardelor de frumusețe și la introducerea unei noi estetici în modă, concentrată pe eleganța naturală, simplitate și o notă de mister.

Nu s-a mai știut nimic de ea după despărțirea de fotograf 

Românca și fotograful s-au despărțit în 1932, iar de atunci nu s-a ma știut nimic despre ea. Ultima informație despre Renee este că a murit în 1977, în regiunea din sudul Franței unde petrecuse doi ani de vacanță cu fotograful care i-a adus celebritatea.

După despărțirea de fotograf, de Renee Perle nu s-a mai știut nimic și a murit în 1977 în sudul Franței

Deși Renee Perle nu a urmărit o carieră pe termen lung în modeling, impactul ei rămâne semnificativ. Ea a fost o precursoare a modelelor moderne, reprezentând o punte între muzele artistice tradiționale și modelele profesionale care aveau să devină celebre în mijlocul secolului al XX-lea.

Muzeele din întreaga lume i-au păstrat chipul imortalizat

Fotografiile lui Lartigue cu Renee Perle sunt considerate astăzi opere de artă și sunt expuse în muzee și galerii prestigioase din întreaga lume. Influența ei asupra modei și artei fotografice rămâne puternică, iar imaginile sale continuă să fascineze și să inspire noi generații.

Jacques-Henri Lartigue și Renee Perle în Juan-les-Pins, 1930. Foto: Bluetramontana

Azi, imaginile cu Renee Perle, realizate de Jacques Henri Lartigue, fac parte din colecțiile mai multor muzee și galerii renumite din întreaga lume, inclusiv Musée d’Orsay din Paris și Muzeul Metropolitan de Artă din New York. 

Deși fotografiile lui Jacques Henri Lartigue, inclusiv cele cu Renee Perle, sunt expuse în multe muzee internaționale, nu există dovezi specifice privind includerea lor în colecțiile permanente ale muzeelor din România. 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre