David Popa este un artist român născut la New York, cu un palmares impresionant la nivel mondial. Trăiește în Finlanda și are proiecte de dimensiuni gigantice, în toată lumea. Cel mai recent a avut o intervenție în jurul unui sit UNESCO din Arabia Saudită, iar filmul realizării lucrării impresionante a fost finalizat și publicat. Așa ceva n-ați mai văzut!
El a realizat o pictură reprezentând două mâini care îmbrățișează mormântul lui Lihyan, fiul lui Kuza din Hagra (Al Ula) – primul sit al Arabiei saudite inclus în Patrimoniului Mondial UNESCO. Pictura este așa de mare încât e imposibil să o vezi de la sol. Trebuie să fii în aer ca să o poți admira în toată splendoarea ei. „Probabil unul dintre cele mai tari proiecte din cariera mea de până acum, să creez această frescă efemeră a Pământului în situl Patrimoniu UNESCO din Hegra, situat în Al Ula, Arabia Saudită”, a transmis artistul.
Tatăl artistului a făcut la rându-i istorie în arta contemporană
În vârstă de 32 de ani, David Popa se prezintă ca „land scape” – artist care realizează în natură lucrări de artă efemere de dimensiuni impresionante. Născut în New York, trăiește de ani buni în Finlanda, dar are proiecte în toată lumea. Tatăl său a fost la rându-i artist plastic cu recunoaștere internațională. A ajuns în America când era copil.
Albert Popa s-a născut în București, România, în 1965. Părinții săi erau balerini profesioniști și au fugit în SUA, stabilindu-se la New York în 1971. Încă de la vârsta de opt ani, Albert a arătat interes pentru desen. Profesorii săi îi comentau constant imaginația și răbdarea pentru detalii. La începutul adolescenței a devenit pasionat de primele mișcări ale graffiti-ului și a stabilit o faimă considerabilă ca „Conan”. Mai târziu avea să înțeleagă că experiența sa ca realizator de graffiti i-a dat un apetit pentru crearea de lucrări dramatice mari, întinse pe suprafețe monumentale, apetit pe care l-a transmis mai departe și fiului său.
Cine este David Popa
Așa se face că interesul lui David Popa pentru artă a apărut dintr-un mentorat strâns din partea tatălui său, Albert Popa, considerat unul dintre primii realizatori de graffiti din New York și care l-a învățat pictura tradițională încă de la o vârstă fragedă.
Ulterior, David Popa a studiat artele și a intrat în acest domeniu cu normă întreagă. Interesul său pentru arta stradală și muralismul contemporan a fost catalizatorul lucrărilor pe care le creează în prezent.
Lucrările sale actuale folosesc pigmenți naturali amestecați doar cu apă din surse naturale pentru a crea lucrări de pământ efemere, specifice locului, care pot fi admirate în deplinătatea lor doar de la mare înălțime. Lucrările la scară largă pictate de Popa, mai ales pe insule / insulițe din regiunea nordică, sunt documentate și portretizate prin scurtmetraje fotografice și, cel mai recent, ca NFT (opere de artă digitale unice).
„Tata m-a învățat să pictez de la o vârstă fragedă, dar să fii artist înseamnă să îți găsești propria voce, să știi că vrei să faci asta ca o profesie”, a mărturisit artistul în urmă cu câțiva ani, într-un interviu. Tocmai terminase o pictură murală și i-a spus soacrei sale că asta vrea să facă, să fie un artist adevărat. A făcut mult street art, apoi a trecut la intervențiile în natură. Pictează pe sol, pe pietre pe stânci, în deșert. Consumă zeci, sute de ore pentru o lucrare care poate măsura și zeci de metri pătrați, conștient că la prima ploaie sau din cauza vântului, dispare. Asta e și ideea.
O pictură efemeră pe pământ, în deșert
Cea mai recentă lucrarea a lui David Popa a fost realizată anul acesta în deșertul saudit. Intervenția lui artistică a luat forma unei instalații de artă efemeră care învăluie , sub forma unor mâini, mormântul lui Lihyan, fiul lui Kuza la Hegra – care este primul sit saudit inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO. Artistul a fost invitat de Comisia Regală pentru Al Ula să își materializeze ideile în jurul mormântului simbolic.
View this post on Instagram
Luând forma a două mâini protectoare care ies din nisip și înconjoară mormântul, lucrarea lui David Popa simbolizează „necesitatea unei acțiuni colective pentru conservarea patrimoniului cultural al Arabiei Saudite”, după cum se poate citi pe o prezentare oficială a lucrării. Instalația încorporează modele tradiționale arabe în mânecile vaporoase, îmbinându-se perfect cu peisajul natural.
În special datorită dimensiunii sale foarte mari, opera de artă poate fi văzută doar din cer. Pentru a-și realiza pictura pe pământul din deșertul saudit, David Popa a folosit exclusiv elemente naturale, inclusiv pământ galben din Europa și pământ roșu din Orientul Mijlociu. În timp, lucrarea se va estompa și va dispărea în mod natural, servind scopului de a atrage atenția asupra importanței conservării bogatului patrimoniu al Arabiei Saudite.
Mormântul lui Lihyan, fiul lui Kuza, vechi de peste 2000 de ani
Mormântul lui Lihyan, fiul lui Kuza, cunoscut sub numele de Qasr Al Farid este un mormânt simbolic din Al Ula, oraș aflat chiar în inima Arabiei Saudite. Locul este înconjurat de deșert cu nisip auriu. Al Ula a fost o răscruce culturală și comercială timp de milenii. A servit ca un nod vital pe Drumul Tămâiei, pe unde treceau caravanele încărcate cu tămâie și smirnă, făcând legătura între civilizațiile din Mediterana și adâncurile Arabiei.
Cea mai cunoscută perioadă a orașului Al Ula este cea în care s-a aflat sub stăpânirea nabateenilor, un popor enigmatic ce a trăit în secolul 1 Î.Hr., responsabil și de construcțiile impresionante de la Petra (Iordania). În Patrimoniul UNESCO se regăsește situl cu peste 100 de morminte bine conservate, fiecare dintre ele fiind o mărturie a geniului arhitectural și a ingeniozității nabateenilor.
Poveștile complete din spatele multora dintre aceste morminte rămân necunoscute. Între acestea se remarcă Mormântul lui Lihyan, fiul lui Kuza. Este cel mai mare mormânt din sit, măsurând aproximativ 21 de metri înălțime. Mormântul mai este numit și Qasr al-Farid, adică „Castelul singuratic”, datorită poziției sale îndepărtate în raport cu celelalte. Piatra mormântului a fost lăsată neterminată, cu urme de daltă aspre, nenetezite, care îi înconjoară treimea inferioară.
Sursa foto: Instagram
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook