Simona Ionescu / Redactor Șef

Povestea unei mari balerine care s-a săturat de Ceaușescu

Povestea unei mari balerine care s-a săturat de Ceaușescu
A fost numită de presa străină una din marile stele ale baletului timpurilor noastre (în anii 70). Magdalena Popa, fostă prim-balerină a Teatrului de Operă și Balet din București, a fost nevoită, ca și alte vedete ale scenei, culturii sau sportului din epoca comunistă, să ia, la un moment dat, o decizie radicală, cu riscul persecuțiilor aruncate asupra familiei.

Balerina Magdalena Popa a fost cu adevărat un ambasador cultural al României în anii 70 și 80 ai secolului trecut. Era așteptată să susțină spectacole în străinătate, nu de românii plecați deja, ci de nativi. Canadienii, și probabil alți străini, zilele până la care Popa urma să se sature de Ceaușescu și să fugă. Deși a fost un real ambasador cultural al României, acest lucru nu a ajutat-o în carieră.

Documentele spectacolului de gală susținut în SUA

În 1974 balerina a susținut un spectacol de gală în Statele Unite ale Americii în sala de teatru a Colegiului Caldwell din New Jersey. Era, la momentul respectiv, prim balerină a Teatrului de Operă și Balet din București. Pentru spectacol a fost  acompaniată de balerinul Ștefan Bănică. Acel moment s-a păstrat în arhivele diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe de la București.

Există și acum pliantul editat pentru promovarea evenimentului dar și o copie a unui articol dintr-un ziar american plin de cuvinte elogioase la adresa româncei. Presa din toată lumea a scris despre performanțele ei. Ziarul L*Humanite scria despre ea că este „una din marile stele ale baletului timpurilor noastre”.

Într-o zi, Magdalena Popa s-a săturat de Ceaușescu

Ca și mulți alți mari artiști care au trăit în acea perioadă, și Magdalena Popa a simțit pe pielea ei închistare a regimului comunist condus de Nicolae Ceaușescu în anii 80. A avut și ea parte de șicane permanente din partea autorităților ori de câte ori solicita obținerea avizelor de călătorie pentru spectacole care, până la urmă, duceau faima României peste hotare.

În plus, exprimarea artistică îi era și ei limitată, iar acest lucru a determinat-o pe marea balerină Magdalena Popa să nu mai revină în România în anul 1982. Abia peste ani soțul ei, Amatto Checiulescu, și fiica lor au putut pleca din țară în urma unor demersuri diplomatice occidentale.

Decizia Magdalenei Popa a fost una extraordinară pentru cariera ei. Imediat a fost invitată să se alăture baletului Național din Canada. Doi ani mai târziu a devenit maestru principal. Din anul 2005 balerina noastră, care este stabilită în Toronto, a fost antrenor principal al celebrei instituții.

Citiți articolul integral în Evenimentul Istoric.

Exclusiv. Ce s-a întâmplat noaptea trecută cu fetițele lui Pepe

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre