Simona Ionescu / Redactor Șef

Povestea Lăstunului, singura mașină mică 100% românească, în prezent interzisă de ANPC

Povestea Lăstunului, singura mașină mică 100% românească, în prezent interzisă de ANPC
Noile generații nici nu mai știu asta. În anul Revoluției, la Timișoara a fost lansată prima și unica mașină mică (de familie) cu un concept 100% românesc, și care a fost realizată integral în România. Mai exact la Timișoara.

În data de 26 ianuarie 1989, adică exact acum 34 de ani, au fost puse în vânzare primele exemplare Dacia 500 Lăstun. „Lăstunul produs la Timișoara era un autoturism românesc de mici dimensiuni, care s-a fabricat între anii 1988 și 1991. Denumirea acestuia provine de la numele păsării lăstun (Delichon urbicum)”, arată Muzeul Național al Banatului din Timișoara. Producția Lăstunului se făcea la fabrica Tehnometal, înființată în 1879 de maistrul Mihály Bozsák, devenită ulterior Întreprinderea de Autoturisme Timișoara.

Lăstunul s-a dorit a fi o mașină pentru familia comunistă completă

Conceptul inițial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2+2 persoane (2 adulți și 2 copii), un consum mic de până la 3 litri /100 km și o viteză maximă de 70 km/h. Rezultatul însă, nu a fost cel dorit. Consumul mini mașinuței, care, ca volum e din aceeași gamă cu Fiat 500, s-a ridicat la 8 litri la sută. În plus, caroseria prezenta multiple defecte de montaj, iar prețul depășea 50.000 lei (bugetul inițial era 25.000 lei).

Astfel, dintr-un autoturism care s-a dorit low cost, adică accesibil, s-a ajuns la altceva. Un vehicul care nu a apucat să aibă viață lungă pe piață, mai ales că a venit Revoluția, și România a fost invadată de mașini străine, second hand și nu numai, dar mai eficiente în raport calitate – preț – consum. După 1992 mașina nu a mai fost vândută, însă un an mai devreme, în 1991 Lăstunul a fost ușor restilizat la partea frontală, singura modificare fiind o capotă nouă cu o grilă dintr-o singură bucată.

Între timp s-a mai constatat și că micul motor de 0,5L a avut unele defecțiuni ale carburatorului, ceea ce a dus consumul mediu de benzină la aproape 9 L/100 km făcând mașina mai puțin economică decât seria Dacia 1300, care a rulat mult timp.

Mașinuță interzisă de Protecția Consumatorului

Lăstun a fost comercializat cu sloganul publicitar „Un autoturism de actualitate”. Până în 1991, când a fost oprită producția, pe poarta uzinei au ieșit 6.532 de mașini. Un lucru interesant, care a rămas în istorie: Dacia 500 Lăstun este singurul autoturism interzis circulației de către Protecția Consumatorului, astăzi fiind cumpărat doar de colecționari.

Dacia 500 Lăstun este una din cele două mașini autohtone produse după un design 100 % românesc. A doua a fost o mașină de teren, ARO 240, considerată a fi urmașa celebrului GAS rusesc.

Sursa foto: Adrian Pîclișan

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre