Simona Ionescu / Redactor Șef

Scandal în modă. De ce a ajuns o mare casă să își ceară scuze public

Scandal în modă. De ce a ajuns o mare casă să își ceară scuze public
Deseori creatorii de modă se inspiră din motivele tradiționale ale unor popoare. Vă amintiți, poate, de ia românească, ce s-a regăsit în prezentările de modă ale mai tuturor marilor branduri, de la Yves Saint Laurent la Tom Ford. Nimeni nu a avut obiecții. Dar nu e totdeauna așa. Zilele acestea e un adevărat scandal în Mexic.

Creatoarea de modă franceză Isabel Marant a ajuns să prezinte scuze Mexicului şi uneia dintre comunităţile indigene ale acestei țări după ce autorităţile din această ţară au criticat-o pentru că exploatează în mod comercial motive din cultura tradiţională, informează AFP.

Potrivit Ministerului Culturii din Mexic, cea mai recentă colecţie a lui Marant, care include o pelerină lungă, cu dungi şi modele de raze de lumină în nuanţe de gri şi maro, foloseşte elemente din cultura comunităţii Purepecha, din statul mexican Michoacan. Potrivit autorităţilor mexicane, pentru colecţia sa Étoile toamnă-iarnă 2020-2021, Isabel Marant a folosit elemente culturale aparţinând comunităţilor din Michoacan (vest), Mexico (centru), Tlaxcala (centru), San Luis Potosi (nord) şi Oaxaca (sud).

Autoritățile mexicane au reacționat imediat. „Vă rog, doamnă Isabel Marant, să explicaţi public pe ce baze privatizaţi o proprietate colectivă… şi care este modalitatea prin care utilizarea acesteia aduce foloase comunităţii creatoare’”, i-a transmis creatoarei ministra Culturii din Mexic, Alejandra Frausto, într-o scrisoare adresată pe 4 noiembrie.

Isabel Marant își ce scuze public

Zilele acestea a urmat și replica, prin intermediul rețelelor sociale.  „Dacă brandul Isabel Marant şi, împreună cu acesta, creatoarea au dat dovadă de lipsă de respect faţă de comunitatea Purepecha şi faţă de Mexic (…), ele vă imploră, doamnă ministru, şi ţara pe care o reprezentaţi, să le acceptaţi cele mai sincere scuze”, se indică într-o scrisoare a casei de modă pariziene pe care Frausto a postat-o pe contul ei de Twitter.

Casa Marant susţine că brandul său este „ferm” orientat spre culturi şi tradiţii străine şi că reinterpretează aceste coduri vestimentare pentru a „valoriza şi a pune în valoare” melanjul cultural. Creatoarea de modă susține că iubește cultura mexicană și, şi de aceea imagini ale textilelor Purepecha au făcut parte din inspiraţia pentru colecţia ei Étoile, pentru sezonul toamnă-iarnă 2020 – 2021.

Amintim că nu e prima dată când autoritățile din Mexic au probleme cu creatorii de modă. Anul trecut, oficialii a acuzat-o pe creatoarea de modă originară din Venezuela, Carolina Herrera, de copierea unor broderii colorate specifice oraşului Tenango de Doria.

Scandalul cojocului bișenesc „furat” de Dior

Un scandal similar a avut loc în jurul unei piese vestimentare tradiționale românești, fără însă ca autoritățile țării noastre să fie implicate în vreun fel. Este vorba de o vestă prezentată de casa de modă Dior pentru colecția toamnă/ iarnă 2017 – 2018. Aceasta este inspirată până la identitate de cojocul tradiţional din Bihor.

Totul a ieșit la iveală în timpul unui eveniment Art Safari din 20018, când artistul vizual Mircea Cantor a expus o lucrare – manifest. „Anthroposynaptic Dior/Bihor” este o lucrare în oglindă, unde moda se împleteşte cu arta.

Mai exact, o vestă Dior colecţia toamnă-iarnă 2017, primită cadou de Mircea Cantor din partea Christian Dior, a fost „înfrăţită” cu un cojoc autentic binşenesc, din Bihor, artistul nefăcând decât să le demonstreze celor de la Dior că au copiat „ad literam” cojocul românesc.

„Da, Dior a copiat acest cojoc tradiţional. Însă, ce mă interesează pe mine, ca artist, a fost forţa acestui cojoc, forţa care a străbătut atâtea generaţii de artizani din zona Bihorului, ca să ajungă să fie preluat de o casă de modă 1 la 1, fără nicio interpretare, fără nicio adăugire.

Inclusiv, dacă sunteţi atenţi la detalii, veţi vedea chiar tricolorul românesc, care a fost inclus în design. Singurul contrast, sau singura diferenţă este că cel românesc e un cojoc pentru bărbaţi, iar Dior l-a făcut pentru femei”, a explicat Mircea Cantor, înaintea deschiderii expoziţiei Art Safari.

Sursa foto: Daily Mail, Art Safarry, Iutta Blog

Bianca răspunde celor care o acuză de tot felul de rele. Mărturisește cum face maldărul de bani

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre