Costul vieții a crescut, dar și al morții. Toate prețurile au fost majorate în ultima perioadă, de la locul de veci, până la cele auxiliare, precum sicriul, transportul, dar și procedurile necesare aferente, în astfel de situații.
Prin urmare, decizia statului de a ajuta familiile aflate în imposibilitate financiară de a-și îngropa cum se cuvine rudele dragi este o idee bună. Chiar dacă suma este modică, gestul contează și de această dată.
Astfel, valoarea acestui ajutor a ajuns la suma de 6.789 de lei, fiind majorată cu 700 de lei, față de plafonul anului 2022.
Încă o acțiune binevenită este faptul că Jjumătate din acest ajutor se acordă și în cazul decesului unui membru de familie al persoanei asigurate, care fie este pensionar, fie angajat și plătește impozite pentru asigurările sociale. În astfel de situații, valoarea ajutorului de înmormântare este de 3.395 de lei.
Atenție! Sumele de bani se acordă o singură dată, și doar unui membru al familiei care depune cererea și prezintă certificatul de deces în original.
Banii se pot lua de la Casele Teritoriale de Pensii, în urma analizării dosarului depus. Persoana care solicită ajutorul de înmormântare trebuie să prezinte obligatoriu o copie după cartea de identitate.
Important! În perioada de la depunerea cererii și plata ajutorului de înmormântare, inspectorii de la Casele Teritoriale de Pensii, de pe raza județului unde a domiciliat persoana decedată, fac verificări dacă cele declarate de solicitantul ajutorului corespund sau nu realității invocate în cererea de ajutor pentru înmormântare.
Persoana care solicită ajutorul trebuie să depună o cerere, însoțită de mai multe acte, ajutorul fiind achitat în următoarele 72 de ore.
Care sunt actele necesare pentru obținerea ajutorului de înmormântare
Potrivit legii, dosarul trebuie să conțină următoarele acte:
- cerere pentru acordarea ajutorului,
- declarație pe propria răspundere ca aceste cheltuieli au fost suportate integral de către solicitant,
- declarație pe propria răspundere că persoana decedată avea calitatea de pensionar sau asigurat,
- adeverință de salariat în care se menționează că decedatul era salariat și nu a beneficiat de concediu fără salariu sau absențe nemotivate la data decesului,
- adeverința de salariat membru familie.
Totodată, dacă persoana decedată avea și calitatea de pensionar, iar decesul a avut loc înainte de plata pensiei pentru luna în curs, atunci se poate depune o cerere pentru acesteia, fie în numerar, fie în contul bancar al persoanei decedate sau al solicitantului.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook