Ministerul Culturii discută astăzi comasarea a două teatre. Nemulțumirea mustește, se pierd posturi de conducere
Ministerul Culturii a publicat pe site-ul propriu un anunț către angajații celor două teatre din București vizate de restructurare. Sunt invitați angajații la o întâlnire de lucur, astăzi, 27 octombrie, la ora 11.00. Redăm textul care reflectă decizia ministrului Demeter Andras Istvan și a colaboratorilor săi cu privire la comasarea Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” cu Teatrul Muzical „Ambasadorii”.
„Ministerul Culturii își dorește instituții performante, capabile să răspundă așteptărilor publicului printr-o ofertă artistică variată și relevantă pentru toate vârstele. Teatrul muzical românesc are deja o bază solidă. Spectacolele Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” și cele ale Teatrului Muzical „Ambasadorii”, fiecare cu propria identitate, unite prin pasiunea comună pentru muzică, dans, spectacol și educație prin artă sunt prezențe firești în peisajul cultural.
Cele două instituții împărtășesc aceeași misiune: aceea de a aduce bucurie și sens prin intermediul teatrului liric. „Ambasadorii” se adresează celor mai tineri spectatori, iar Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” oferă producții publicului matur. Aceste direcții, departe de a se exclude, se completează firesc și pot forma împreună un model coerent și puternic de teatru muzical, deschis către toate generațiile.

În acest context, Ministerul Culturii invită angajații din toate compartimentele și structurile Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” și ale Teatrului Muzical „Ambasadorii”, precum și colaboratorii, artiștii și toate persoanele interesate, la o întâlnire de lucru luni, 27 octombrie, ora 11:00, în sala Aulă a Ministerului Culturii.
Pentru o bună organizare, toate persoanele care doresc să participe – cu excepția salariaților celor două instituții – sunt rugate să trimită un e-mail de confirmare (…) , pentru a fi incluse pe lista de acces.
Salariații celor două instituții vor avea acces pe baza legitimației de serviciu, în timp ce reprezentanții presei, colaboratorii, foștii angajați sau colaboratori și alte persoane interesate vor intra pe baza listei întocmite în urma mailurilor de confirmare transmise pe adresa menționată.
Ne dorim o participare cât mai numeroasă, atât din partea corpului artistic, cât și a serviciilor suport, pentru a avea o imagine completă și realistă asupra modului în care aceste două instituții pot evolua în viitor.
Scopul acestei întâlniri este de a discuta deschis despre cum putem construi, prin dialog și cooperare, o structură eficientă, capabilă să susțină dezvoltarea artiștilor, diversificarea repertoriului și consolidarea publicului teatrului muzical în România.
Este o oportunitate de creștere, de profesionalizare și valorizare a fiecărui artist și specialist TESA. Fiecare voce să fie auzitǎ, fiecare experiență să conteze, iar deciziile să reflecte respectul pentru talent, tradiție și viitor”.
Nemulțumirile din interiorul celor două teatre
Teatrul de Operetă „Ion Dacian” are o evoluție longevivă și extrem de apreciată de publicul care îndrăgește spectacolele muzicale. Acum se află la aniversarea celor 75 de ani de la înființare, iar sala e mereu plină.
Pe pagina de Facebook a Teatrului de Operetă este evidențiată activitatea artistică. „Cu un repertoriu vast care include pe lângă spectacole de operetă și spectacole de musical dar și evenimente conexe, cu o strategie artistică gândită pentru alinierea la marile instituții de gen din lume, echipa noastră se bucură de un real succes la fiecare reprezentație. Aplauze, voie bună, zâmbete, atmosferă de poveste, un melanj de emoții și o direcție către un viitor plin de strălucire!”.
Vestea comasării Operetei cu Teatrul muzical „Ambasadorii”, unde evoluează cei mai tineri artiști, a provocat nemulțumiri în rândul angajaților. Chiar dacă există fel de fel de zvonuri și comentarii, sursele noastre spun că esența problemei este frica de o nouă organigramă, dar și faptul că se vor pierde funcții de conducere din teatre prin această comasare.
Explicația și viziunea ministrului Culturii
Potrivit ministrului Culturii, cele două instituții au o activitate complementară și se adresează aceluiași public. „Vorbim de două colective – unul mai mare, aflat în an aniversar, 75 de ani de Operetă în București – , și unul născut în urmă cu câțiva ani, care a trecut sub auspiciile Ministerului Culturii și care, într-adevăr, vine într-o zonă de nișă. Dar cele două teatre, până la urmă, au o ofertă complementară pentru același public țintă – iubitorii muzicii, ai spectacolelor muzicale, ai operetei, dar și ai musicalului”, a explicat Demeter Andras Istvan la emisiunea Culoarele Puterii de la TVR Info.
Ministrul a invocat faptul că este obligat de criza financiară să recurgă la reorganizare și crede că propunerea sa ar conduce la o diversificare a repertoriului comun și la o ofertă artistică mai complexă.
„În mod normal, văzând o identitate de rațiune, de subiect și de obiect, ar trebui să creăm o posibilitate de diversificare a unui singur repertoriu, a unei singure oferte complexe. Astfel am rezolva și dorința multor artiști – fiecare actor care speră să intre la Ambasadorii se visează, mai devreme sau mai târziu, pe scena Teatrului de Operetă și de Musical.”
Demeter Istvan a adăugat că o măsură similară ar putea viza și alte instituții culturale: „La fel cum vom discuta o propunere similară – o fuziune între Filarmonica George Enescu și Tinerimea Română”, a precizat ministrul Culturii.
Vom vedea la ce rezultat vor ajunge după întâlnirea de astăzi.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook