Simona Ionescu / Redactor Șef

Mirajul companiilor low cost. Un pilot reclamă riscuri mari pentru pasageri

Mirajul companiilor low cost. Un pilot reclamă riscuri mari pentru pasageri
Companiile low cost înșală pasagerii și le încalcă drepturile constant, spune un pilot. Astfel, atât călătorii cât și personalul de zbor se supun unor riscuri mari în fiecare zi.

Pasagerii companiilor low cost plătesc prețuri mici pentru a zbura către destinații de vacanță diverse, însă doar în aparență. În realitate, drepturile le sunt încălcate frecvent, ba chiar se ajunge la tactici prin care sunt înșelați. Riscurile la care se expun atât călătorii cât și personalul de zbor nu sunt deloc de neglijat. 

Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre problemele cu care se confruntă sistemul de zbor low cost, începând cu faptul că pasagerii sunt descurajați să facă plângeri, prin diverse tactici. 

Pasagerii nu pot urca în avion, deși au plătit bilet 

Una dintre cele mai frecvente situații este cea în care companiile de zbor low cost vând bilete peste numărul de locuri existente în aeronavă. Astfel, călătorii nu se pot îmbarca, deși au plătit prețul biletului. 

La porțile de îmbarcare ies mereu scandaluri, din cauză că unele companii vând bilete peste numărul de locuri din aeronavă
Foto: evz

Cu toate că legislația asigură un număr minim de drepturi pasagerilor, companiile low cost au găsit repede soluții de a „fenta” sistemul. Acesta constă într-o serie de tehnici pentru a descuraja pasagerii să facă reclamații. 

Numere de telefon la care nu răspunde nimeni 

Cei care vor să facă plângeri se lovesc de numere de telefon la care răspunde de obicei doar robotul. În plus, tarifele de suprataxare sperie pasagerii, care renunță rapid la reclamații. O altă modalitate a fost aceea de a nu înapoia banii pentru biletul achitat și de a oferi alt bilet la o altă dată și/sau rută.

„Nimeni nu ar vrea să fie în pielea unui pasager cu bilet achitat și confirmat, care rămâne la sol din cauza vânzării de bilete peste capacitatea avionului, nu-i așa? 

Necesitatea unui ONG este din ce în ce mai mare 

Din păcate, pasagerii continuă să nu își cunoască drepturile și nu reușesc să se organizeze pentru a riposta împotriva abuzurilor, atât de frecvente, ale transportatorilor aerieni, indiferent de tipul sau dimensiunea acestora”, a explicat pilotul Cezar Osiceanu. 

Necesitatea unui ONG care să vizeze drepturile pasagerilor este din ce în ce mai mare, spune Osiceanu

Cezar Osiceanu subliniază că, deși site-ul INFOCONS oferă informații despre drepturile pasagerilor, acestea nu sunt suficiente. Nici companiile de despăgubiri nu reușesc să obțină rezultate semnificative. Pilotul consideră că ar fi necesar un ONG dedicat apărării drepturilor pasagerilor.

Scaune incomode, care dăunează coloanei 

Recent, compania low-cost WIZZAIR a anunțat deschiderea unei curse Londra – Jeddah, un zbor de opt ore cu un Airbus 321 LR sau XLR configurat low-cost, a mai spus pilotul. Aceste avioane au scaune fixe, cu spații între scaune foarte reduse și spătare care nu se pot regla. Pasagerii vor trebui să stea pe scaune dure, fără să își poată întinde picioarele sau relaxa coloana timp de 2-3 ore în zbor, ceea ce poate fi extrem de inconfortabil.

În plus, paradigma industriei aeriene s-a schimbat de la „Siguranță înainte de toate” la „Banul primează”, afectând direct pasagerii, mai dezvăluie Osiceanu.  

Companiile au modificat avioanele pentru a face profit 

Companiile producătoare de avioane, în căutarea profitului, au extins fuselajele avioanelor standard, ceea ce a contribuit la problemele întâmpinate de avioane precum Boeing 737 MAX și ATR 72-500. 

Scaunele din avioanele low cost sunt incomode și ajung să dăuneze coloanei

Companiile aeriene au introdus un număr record de scaune, eliminând facilități esențiale la bord, cum ar fi bucătăriile și spațiile de depozitare, și reducând spațiile între scaune. De asemenea, piloții sunt adesea nevoiți să se hrănească cu sandvișuri neconservate, în loc să primească mese calde.

Prețuri exorbitante la apă și mâncare 

O altă problemă semnalată de către pilot este prețul exorbitant al apei la bord, 5 euro per sticluță de 250 de ml. 

„Așa că ce faci dacă trebuie să stai șase sau șapte ore într-un avion, unde corpul se deshidratează mai repede decât la sol, nu sunt cișmele publice, iar apa din toalete se termină rapid când sunt la bord peste două sute de pasageri? 

Piloții sunt și ei afectați Foto: evz

Cum vi se pare ideea de a plăti pentru folosirea toaletei la bord, propusă de celebrul O’Leary, șeful de la RYANAIR? Sau ideea de a introduce locuri în picioare în avioane, o altă sugestie controversată a aceluiași personaj?”, a continuat pilotul, conform 7est. 

Distanța dintre scaune este crucială, reclamă pilotul 

Distanta dintre scaune este crucială, mai ales în caz de evacuare de urgență, a mai semnalat Osiceanu. Deși nu există o distanță standard legiferată, aceasta devine esențială în situații de panică, atunci când pasagerii se înghesuie și se luptă pentru a ieși din avion. Timpul alocat pentru evacuare este de doar 90 de secunde, iar antrenamentele de urgență se fac cu personalul care cunoaște bine avionul, nu cu pasagerii obișnuiți.

Apa ajunge la 5 euro sticla de 250 de ml, spune pilotul
Foto: Călătorul mulțumit

Un incident recent cu piloții companiei spaniole low-cost Vueling, care au părăsit primii, înaintea pasagerilor) avionul în timpul unei posibile scurgeri de petrol, a evidențiat problemele actuale. În dorința de a reduce timpul de turn-around (n.r. perioada de timp necesară pentru pregătirea unui avion pentru zborul următor), companiile desfășoară operațiunile de îmbarcare și realimentare simultan. Se creează astfel haos care poate duce la o tragedie, a conchis pilotul, conform sursei citate. 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre