O nouă propunere de lege va pune în pericol zeci de mii de români care au permise de conducere. Proiectul a fost propus de către Inspecția Judiciară, în urma unei analize a dosarelor penale care implică infracțiuni legate de droguri. Propunerile se referă atât la modificarea Codului Penal, cât și a legislației rutiere.
Proiectul legislativ are scopul de a îmbunătăți cadrul juridic existent și de a eficientiza măsurile de prevenire și combatere a infracțiunilor legate de consumul de droguri. Recent, limita superioară a interzicerii dreptului de a conduce pentru șoferii prinși drogați la volan a fost majorată la 10 ani.
Limita inferioară de 1 an, propusă spre majorare
În ceea ce privește limita inferioară a suspendării permisului de conducere, aceasta este momentan de 1 an și se suprapune cu durata procesului penal. În acest fel, la momentul condamnării, pedeapsa complementară de doar un an se consideră deja executată.
Inspecția Judiciară propune majorarea limitei inferioare la 2 ani, perioada suspendării permisului de conducere ajungând astfel să fie între 2 și 10 ani. O altă propunere vizează extinderea sferei infracțiunilor săvârșite pe fondul consumului de substanțe interzise pentru care să nu se poată dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere.
Persoanele care se droghează și sunt prinse, pot rămâne fără permis
Inspecția Judiciară mai propune și pedepse complementare pentru cei ce sunt prinși consumând droguri, indiferent că sunt la volan sau nu. Astfel, cei care consumă substanțe interzise și dețin și permis de conducere, îl pot pierde pe o anumită perioadă de timp, chiar dacă au fost prinși drogați la volan sau nu.
„Propunerea IJ nr. 2: extinderea sferei infracțiunilor prevăzute de art. 91 alin. (3) ind. 1 din Codul penal introdus prin Legea nr. 213/2023, pentru care nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, și la alte categorii de infracțiuni, având în vedere paleta largă de infracțiuni grave ce s-a constatat că au fost săvârșite pe fondul consumului de substanțe interzise”, se arată în proiectul de lege.
Supravegherea interdicției de a conduce, plină de lacune
Nu în ultimul rând, Inspecția Judiciară a subliniat necesitatea modificării Regulamentului de punere în aplicare a supravegherii interdicției de a conduce, care este plin de lacune în acest moment.
„Propunerea IJ nr. 4: completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a Regulamentului de punere în aplicare a acesteia cu dispoziții privind modalitatea de punere în executare a obligației de a nu conduce anumite vehicule stabilite de instanță pe durata termenului de supraveghere în cazul amânării aplicării pedepsei, având în vedere faptul că, deși în cuprinsul art. 86 alin. (2) din Codul penal se prevede că supravegherea acestei obligații se realizează de organele abilitate (care vor sesiza serviciul de probațiune cu privire la orice încălcare a acesteia), în O.U.G. nr. 195/2002 sau în Regulamentul de aplicare a acesteia nu se regăsește nicio reglementare a modalității de realizare a acestei supravegheri, omisiune care face ineficientă măsura dispusă”.
Pentru a deveni lege, aceste propuneri trebuie să fie dezbătute și aprobate în Parlament.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook