5 mituri false despre alimentația sănătoasă

5 mituri false despre alimentația sănătoasă
Alimentația sănătoasă este un aspect al vieții care preocupă din ce în ce mai multă lume, la nivel mondial. Industria alimentară nu are cum să-l ignore. Pe  piață apar din ce în ce mai multe versiuni „sănătoase” ale alimentelor tradiționale. Sunt, într-adevăr, acestea mai bune pentru organism?

În volumul „Taci și înghite. De ce aproape tot ce ni s-a spus despre alimentație este greșit”, publicat de LifeStyle Publishing, medicul și profesorul de epidemiologie genetică Tim Spector prezintă 5 mituri false despre alimentația sănătoasă. Specialistul face lumină în complicata problema a alimentației corecte. Multe dintre principiile pe care majoritatea le consideră adevăruri incontestabile, sunt, de fapt, idei datorate unor campanii de marketing.

1.„Grăsimile saturate ne provoacă boli de inimă”

Tot mai multe persoane se feresc de unt și lactate integrale și aleg variantele mai sărace în grăsimi sau cremele tartinabile obținute pe cale industrială. Medicul britanic Tim Spector afirmă că este un fals mit. Un sondaj efectuat între medicii britanici a relevat faptul că, în proporție de 83% aceștia optau pentru lactate integrale și unt în loc de margarină.

„Este o greșeală să demonizăm un grup principal de alimente” atrage atenția Tim Spector, care mai susține un adevăr cunoscut de lumea științifică medicală: „Persoana standard nu există”. Așadar, tocmai recomandările globale de genul „evitați consumul de grăsimi” ar trebui privite cu suspiciune. În cantități moderate, acestea nu au efecte devastatoare asupra sănătății.

2.„Suplimentele cu vitamine îmbunătățesc starea de sănătate și previn bolile”

Fals, afirmă medicul britanic. „Din păcate, supraestimăm enorm beneficiile suplimentelor alimentare și le subestimăm riscurile. Practic nu există niciun fel de dovezi că vreunul dintre ele ar avea vreun efect și tot mai multe date sugerează că s‑ar putea să facă mai mult rău decât bine”.

Realitatea este însă alta. Și toți medicii o cunosc. Însă puțini o afirmă public: o alimentație sănătoasă, cu multe legume și fructe, pește și mici cantități de produse lactate și carne, plus expunere la soare satisface în cazul a 99% din populație toate necesitățile organismului.

3.„Alimentele și băuturile fără zahăr ne permit să slăbim fără riscuri”

În încercarea de a adopta o dietă cât mai sănătoasă și mai puțin bogată caloric, multe persoane optează pentru băuturi fără zahăr, considerate variante acceptabile, chiar și pentru o cură de slăbire. Din nou, fals, afirmă medicul britanic. Cu excepția faptului că produc mai puține carii dentare, nu există studii relevante care să confirme o astfel de idee, ba chiar din contră.

Studiile privind efectele benefice ale îndulcitorilor din băuturile răcoritoare sunt finanțate chiar de companiile producătoare ale acestora, spune medicul britanic. În realitate, s-a constatat că zaharina are asupra organismului un impact asemănător cu zahărul, aspartamul duce la o creștere în greutate ușoară, iar sucraloza are ușor efect benefic. În plus, aceste substanțe, în general, ridică brusc nivelul glicemiei și au efecte negative asupra florei intestinale.

4.„Carnea de orice fel e dăunătoare”

Teoria a apărut în anii 60, când colesterolul din alimente a fost considerat cauza afecțiunilor cardiace. Însă teoria a fost ulterior demontată. Carnea conține apă, proteine, grăsimi, un procent mic de carbohidrați, fier, zinc și vitamina B.

Citând studii de ultimă oră, medicul britanic atrage atenția: „Renunțarea la o grupă alimentară importantă precum carnea roșie fără o planificare atentă și găsirea unor înlocuitori adecvați poate duce la deficiențe nutriționale”. S-a constatat că, dacă e consumată într-o cantitate mică, aceasta reduce riscul problemelor de sănătate mintală, precum depresia și tulburările anxioase

5.„Veganismul este cel mai sănătos stil de alimentație”

În ultimii ani, veganismul și vegetarianismul au câștigat tot mai mult teren. Industria alimentară a început să producă tot mai multe versiuni vegetale ale cărnurilor, brânzeturilor, iaurturilor și chiar înghețatelor. Studii de ultimă oră arată că „vegetarienii nu par să aibă un risc mai mic de deces timpuriu comparativ cu consumatorii de carne”.

Vegetarianismul aduce beneficii care se resimt imediat. Mai ales dacă este adoptat după o dietă bogată în carbohidrați rafinați, carne procesată și dulciuri. Însă, dacă un astfel de regim nu este gândit așa cum trebuie, există riscul carenței de vitamina B12 și fier, care sunt mai greu de obținut din plante și cereale. Echilibrul este soluția. Un regim semi-vegetarian, adică renunțarea la carne de câteva ori pe săptămână este o opțiune în urma căreia vor avea de câștigat și sănătatea noastră, a tuturor și cea a planetei.

Sursa foto: Pixabay

Blestemul câștigătorilor la loto. Ultimul a murit la 23 de ani. Dovezi clare că banii nu aduc fericirea

Distribuie știrea: Facebook | Twitter | WhatsApp