Simona Ionescu / Redactor Șef

Dacă cineva te face să te simți rău, de fapt ar putea să încerce să te ajute, spune un studiu

Dacă cineva te face să te simți rău, de fapt ar putea să încerce să te ajute, spune un studiu
Cercetări recente publicate în Psychological Science susțin că a face oamenii să se simtă rău nu este întotdeauna atât de rău.

Dacă cineva te face să te simți rău, de fapt ar putea să încerce să te ajute, potrivit unui studiu. Se pare că inducerea emoțiilor negative într-o persoană care trece prin momente grele poate fi de fapt o parte a ajutorului pentru persoana respectivă. Acest articol vă va spune de ce.

Este vorba despre intenții bune

Dacă cineva te face să te simți rău, ar putea încerca să te ajute, potrivit unui studiu. Uneori, înrăutățirea stărilor de spirit ale altor persoane ajută la îmbunătățirea stării de spirit a persoanei care o face. 

Cu toate acestea, Belén López-Pérez și colegii de la Universitatea din Plymouth s-au întrebat dacă înrăutățirea stărilor de spirit ale altor persoane și provocarea emoțiilor negative în interiorul lor îi poate ajuta de fapt pe cei a căror dispoziție este stricată. Cu alte cuvinte, putem numi „a face oamenii să se simtă rău” o acțiune altruistă?

Oamenii de știință au prezentat câteva exemple întâlnite zilnic. De exemplu, provocarea fricii de eșec în interiorul unei persoane care își amână pregătirea înainte de un proiect important – o va ajuta cu adevărat sau va strica doar procesul lor?

Să începem experimentul!

140 de persoane au participat la experiment. Participanții au fost implicați în jocuri pe computer cu un jucător anonim cunoscut sub numele de jucătorul A. Cu toate acestea, de fapt, jucătorul A nu a fost niciodată acolo. 

După aceea, toți participanții au primit o notă de la jucătorul fictiv A. Acesta le-a spus despre recenta lor despărțire și despre modul în care au simțit acest lucru. Apoi, o parte a participanților a fost rugată să empatizeze cu jucătorul A. În timp ce, altora li sa cerut să rămână detașați.

Mai târziu, participanților li s-a oferit să aleagă un joc video pentru a se juca cu jucătorul A. Alegerea a fost între un joc de confruntare, care a inclus o mulțime de trageri, și un joc de scăpare de zombi.

De asemenea, li s-a cerut să evalueze și să decidă ce fel de emoții ar dori să vadă în partenerul lor pentru a câștiga jocul. Pentru asta a fost nevoie să asculte anumite muzici și citite scurte descrieri ale jocului.

O notă importantă: jucătorilor li s-au acordat bilete la tombolă pentru șansa de a câștiga 50 GBP în funcție de performanța lor în joc.

Rezultatele 

Rezultatele experimentului au arătat că, pentru a câștiga jocul, cei care au empatizat cu jucătorul A au încercat să inducă anumite emoții în partenerii lor de joc: frică în cazul unui joc legat de zombie și furie în cazul unui joc de tragere .

„Ceea ce a fost surprinzător a fost că efectul agravant nu a fost aleatoriu, ci specific emoției. În conformitate cu cercetările anterioare, rezultatele noastre au arătat că oamenii dețin așteptări foarte specifice cu privire la efectele pe care anumite emoții le pot avea și cu privire la care emoții pot fi mai bune pentru atingerea unor obiective diferite.

Aceste descoperiri aruncă o lumină asupra dinamicii sociale, ajutându-ne să înțelegem, de exemplu, de ce uneori putem încerca să-i facem pe cei dragi să se simtă rău, dacă percepem această emoție ca fiind utilă pentru a atinge un obiectiv”, conchide omul de știință, López-Pérez.

Rețetă de salată de ouă cu maioneză și ceapă. Un mod bun de a consuma ouăle rămase de la Paște

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre