Sculptura în ceară reprezintă o schiță de studiu pentru o sculptură pe care o pregătea pentru bazilica Sfântul Petru din Vatican, arată BBC. Lucrarea nu a fost terminată, însă s-a păstrat până azi statuia schiță de ceară. Aceasta se află în prezent în colecţia Muzeului Victoria şi Albert (V & A) din Londra.
Statueta de ceară are 17,6 centimetri și a fost creată de Michelangelo în timp ce se afla la Florenţa, între anii 1516 şi 1519. Ulterior, el a folosit-o ca model pentru statuia din marmură „Sclav tânăr”, care a rămas neterminată. Lucrarea fusese, inițial, o comandă concepută pentru mormântul papei Iulius al II-lea, însă ulterior planurile pentru sarcofagul papal au fost modificate. Neterminată, statuia „Sclav tânăr” este în prezent expusă în Galeriile Academiei din Florenţa.
Schița de ceară a fost achiziţionată în 1854 de Muzeul Artelor Ornamentale Marlborough House, care ulterior s-a transformat în Muzeul V & A. În 1924, un vizitator s-a împiedicat şi a căzut peste statuetă, distrugându-i membrele, conform The Telegraph. Curatorii muzeului au recondiţionat statueta.
O altă amprentă a lui Michelangelo a mai fost descoperită pe statueta din teracotă intitulată „Doi luptători”, care datează din 1530, informează The Times.
Amprenta degetului lui Michelangelo a apărut în pandemie
Denumită „Un sclav”, statueta din ceară a fost expusă publicului, însă după primăvara anului 2020, deosebit de caldă, curatorii au luat decizia de a o transporta din galerie într-un loc mai răcoros. Mai ales că, pe durata pandemiei, muzeul a fost închis. Cinci luni mai târziu, un curator care verifica starea statuii a observat că pe spatele acesteia s-a păstrat o amprentă, iar din acest punct a început o adevărată muncă de detectivi.
Este posibil, arată specialiștii, ca exact temperatura ridicată să fi favorizat apariția amprentei artistului, aceasta fiind concluzia la care au ajuns și mai mulți oameni de ştiinţă citaţi de The Times. „Este o perspectivă emoţionantă ca amprenta lui Michelangelo să se fi păstrat în ceară”, a declarat Peta Motture, curator principal la V&A.
„Astfel de urme ar sugera prezenţa fizică a procesului creativ al unui artist. Este acolo unde mintea şi mâna, cumva, devin una”, a declarat el, pentru BBC.
Michelangelo și-a distrus schițele înaintea morții
Este cunoscut faptul că Michelangelo a distrus cele mai multe dintre studiile şi modelele pe care le-a realizat în ceară. A făcut asta chiar înainte de a muri, după cum mai arată Peta Motture, pentru sursa citată. Ba mai mult, chiar înainte de moartea sa, la vârsta de 88 de ani, la Roma, în 1564, Michelangelo şi-a ars numeroase dintre schiţele şi desenele sale. Maestrul renascentist şi-a ars, de asemenea, o parte dintre desene şi schiţe şi în 1518, scrie The New York Times.
Biograful Giorgio Vasari susține că prin aceste gesturi, Michelangelo nu ar fi dorit ca oamenii să ştie cât de mult efort depunea în arta sa, preferând să pară un artist de geniu, ale cărui lucrări erau perfecte pur și simplu. Pe de altă parte, este plauzibil ca artistul să încerce astfel să îi oprească pe posibilii plagiatori ai muncii sale creative.
Surse foto: BBC, Muzeul Victoria şi Albert, Galeriile Academiei din Florenţa
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook