Călătoriile cu avionul sunt unele dintre cele mai sigure, dat fiind faptul că, în raport cu alte mijloace de deplasare, aparatele de zbor sunt implicate în cele mai puține accidente. Dar și atunci când aceste au loc, sunt spectaculoase și cu urmări dramatice.
Zborul British Airways 5390 era un zbor de pasageri programat de la Birmingham, Anglia, la Malaga, Spania. Aeronava, un BAC One-Eleven, era un avion de linie cu reacție cu două motoare care putea transporta până la 119 pasageri.
Căpitanul era Timothy Lancaster, în vârstă de 42 de ani, care avea 11.050 de ore de zbor, dintre care 1.075 de ore pe BAC One-Eleven. Copilotul era Alastair Atchison, în vârstă de 39 de ani, care avea 7.500 de ore de zbor, dintre care 1.100 pe BAC One-Eleven. La bord de aflau 81 de pasageri și 4 membri ai echipajului. Zborul a decurs normal și fără incidente până când aeronava a urcat la altitudinea de croazieră, scrie Vocal Media. Trecuseră 13 minute de zbor, aeronava zbura la 5000 de metri altitudine, totul părea normal, iar echipajul se pregătea să servească masa pasagerilor.
Miracol: însoțitorul de zbor intră în cabina pilotului exact în momentul exploziei
Un miracol a făcut ca Nigel Ogden, unul dintre însoțitorii de bord, să intre în cabina de pilotaj exact în momentul în care s-a auzit un zgomot puternic, iar cabina s-a umplut brusc de condens. Însoțitorul de zbor a văzut cum pilotul, Timothy Lancaster, a fost pur și simplu aspirat din scaun și împins cu capul înainte în afara cabinei de pilotaj, deoarece panoul din partea stângă a parbrizului de pe partea sa a cabinei de pilotaj s-a desprins de fuselajul din față.
Partea superioară a trunchiului său a rămas în afara avionului, expusă la frigul și vântul năprasnic, cu genunchii blocați pe comenzile de zbor. Ogden s-a grăbit să apuce centura lui Lancaster, în timp ce ceilalți doi însoțitori de bord încercau să calmeze pasagerii și le spuneau să se pună în poziție de sprijin în cazul în care avionul ar fi trebuit să aterizeze de urgență.
Coordonare perfectă
În ciuda gravității situației, copilotul Atchison a reușit să mențină controlul aeronavei și a început imediat o coborâre de urgență la o altitudine mai mică, unde presiunea aerului era mai mică, pentru a preveni deteriorarea suplimentară a aeronavei și pentru a permite echipajului și pasagerilor să respire normal. Însoțitorii de bord au făcut cu schimbul pentru a-l ține pe căpitanul aflat pe trei sferturi în afara aeronavei.
Când Ogden a obosit, însoțitorul de bord Simon Rogers și comisarul de bord John Heward au preluat sarcina de a-l ține pe căpitan. Lancaster se deplasase mult spre exterior, iar capul său se lovea de partea laterală a avionului în mod repetat. Echipajul a crezut că este mort, dar Atchison le-a spus să nu cumva să îi dea drumul, pentru că trupul , ar putea lovi aripa stângă, motorul sau stabilizatorul orizontal, iar acest lucru ar putea avaria avionul.
În final, zborul 5390 al British Airways a aterizat în siguranță pe aeroportul Southampton, unde căpitanul Lancaster a fost transportat de urgență la un spital din apropiere pentru tratament. A suferit de degerături, șoc și fracturi multiple, dar a supraviețuit în mod miraculos incidentului. Cu degerături, vânătăi, contuzii, șoc și fracturi la brațul drept, degetul mare stâng și încheietura mâinii drepte, Lancaster a reușit să supraviețuiască. Ogden s-a ales și el cu fața și mâinile degerate, dar nimeni nu a murit.
Ce a cauzat incidentul
Autoritățile au stabilit că, atunci când parbrizul a fost instalat cu 27 de ore înainte de zbor, 84 dintre șuruburile folosite aveau un diametru prea mic. În timpul zborului, șuruburile subdimensionate s-au dovedit incapabile să reziste la diferența de presiune dintre cabină și atmosfera exterioară.
Avionul a fost reparat și repus în funcțiune. După mai puțin de cinci luni, Tim Lancaster s-a întors la lucru, în timp ce Regina i-a premiat pe Alastair Atchison, și pe însoțitorii de bord Susan Gibbins și Nigel Ogden.
Sursa foto: Facebook, Vocal Media, Wikimedia
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook