Simona Ionescu / Redactor Șef

De ce s-au deprimat oamenii în pandemie. Iată adevărul

De ce s-au deprimat oamenii în pandemie. Iată adevărul
În ultimele luni lumea a devenit mai deprimată, iar acest lucru a fost pus pe seama pandemiei. E doar parțial adevărat.

Un studiu recent, realizat de oameni de ştiinţă de la Universitatea din Pennsylvania (Penn State) din Statele Unite şi împreună cu cercetători de la Universitatea Jinan din Guangzhou, China, au descoperit adevărata cauză.

Cercetarea, publicată în jurnalul ştiinţific Computers in Human Behavior, a inclus 320 de participanţi din Wuhan care au oferit informaţii despre modul în care au accesat şi distribuit informaţii pe teme de sănătate prietenilor, membrilor familiei şi colegilor prin WeChat, cea mai populară aplicaţie de socializare din China, scrie DPA. Concluzia cercetătorilor a fost că utilizarea excesivă a reţelelor sociale în timpul pandemiei reprezintă un factor de predicţie al simptomelor de depresie şi traumă secundară.

„Am simţit că viaţa nu are sens”

Cercetătorii au folosit totodată o scară de stres pentru măsurarea nivelului de anxietate şi de depresie, participanţii fiind rugaţi să evalueze afirmaţii precum „Am simţit că viaţa nu are sens” şi „Am avut vise tulburătoare despre epidemia de coronavirus”.

Bu Zhong, profesor de jurnalism la Penn State şi coautor al studiului, a declarat că echipa sa a început să analizeze utilizarea efectelor reţelelor sociale asupra sănătăţii mintale a oamenilor imediat după aplicarea măsurilor de carantină în Wuhan pentru stoparea răspândirii coronavirusului.

„Nu ne aşteptam să devină o pandemie globală. Am crezut că am putea dezvălui anumite daune invizibile cauzate de focar. În situaţia Chinei, media locale nu relatau despre COVID-19. Dacă o persoană citea doar ziarul local şi se uita la televizor nu primea informaţii despre virus. Acest lucru i-a făcut pe oameni extrem de stresaţi şi au început să se bazeze extrem de mult pe reţelele sociale”, a explicat Zhong.

Cercetări anterioare au demonstrat că numeroşi oameni se bazează pe reţelele sociale pentru a găsi şi distribui informaţii pe teme de sănătate în perioadele de criză. Sondajul Harris a constatat că între sfârşitul lunii martie şi începutul lunii mai, între 46 și 51 % dintre adulţii americani au declarat că utilizează mai des reţelele sociale faţă de perioada anterioară pandemiei.

Social-media dă depresie

Noul studiu a constatat că deși niciunul dintre participanţii la studiu nu a raportat tulburări traumatice sau depresive înainte de pandemie, ulterior, peste jumătate au resimţit un anumit nivel de depresie. Aproape 20 de procente dintre participanţi au raportat că au prezentat un nivel moderat până la sever de depresie şi puţin peste 20% au raportat că au resimţit niveluri moderate până la severe de traume secundare, care pot apărea atunci când oamenii află despre experienţele traumatice ale altora. În toate cazurile, arată cercetătorii, utilizarea excesivă a reţelelor sociale a fost asociată cu niveluri de depresie şi traume secundare mai severe.

„Nu vrem ca oamenii să creadă că reţelele sociale sunt un lucru rău. Vrem doar ca ei să ştie că există un echilibru, iar atunci când depăşeşti pragul – precum atunci când îţi verifici (reţelele sociale) la fiecare cinci sau zece minute – aceasta îţi poate provoca mai mult stres”, a subliniat Bu Zhong.

Cercetătorii au notat în studiul publicat luna trecută că este posibil ca persoanele care au consumat mai multe informaţii pe teme de sănătate pe WeChat să fi acordat o importanţă excesivă conţinutului, experimentând astfel un nivel mai mare de depresie şi traume secundare în comparaţie cu cele care au utilizat mai puţin platforma. Prin urmare, oamenii de ştiinţă recomandă pauze de social media în timpul unei crize sanitare stresante, cum ar fi pandemia.

Sursa foto: Pixabay

Delia, Ristei și Loredana, în lacrimi. Cine sunt italienii mai talentați ca jurații X Factor care i-au făcut să plângă. VIDEO

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre