Simona Ionescu / Redactor Șef

Brașov, capitala mondială a muzicii de cameră. O cronică despre un loc unde mediocritatea lipsește

Brașov, capitala mondială a muzicii de cameră. O cronică despre un loc unde mediocritatea lipsește
Săptămâna trecută, Brașovul a devenit pentru trei zile, capitala muzicii clasice mondiale. Sala ”Reduta” a devenit o adevărată redută a culturii, închizând între zidurile sale elegante, spectacole extraordinare. Dintotdeauna, ”Reduta” a fost o adevărată redută în care mediocritatea, neprofesionalismul, neștiința, lipsa de educație în general, nu au putut pătrunde niciodată. Le-au împiedicat George Enescu, Franz Liszt, Johann Strauss și alți mari muzicieni care au concertat aici de-a lungul timpului.

Cu atât mai mult, povara de a apăra în această redută, muzica adevărată, a fost mai grea pentru artiștii-străjeri de azi, care au urcat pe scenă înarmați cu viori Stradivarius și Guadagnini, ori violoncele Guarnieri și Gagliano, în fața unui public extrem de avizat, bun cunoscător al pieselor care au fost interpretate, gata în orice moment să sancționeze chiar și măcar o singură notă falsă pe care ar fi putut-o strecura în armonie vreun interpret. Nu a fost nevoie. La cea de-a opta ediție, ”Marile serate muzicale” de la Sala ”Reduta” din Brașov au fost perfecte. Răsplătite, de altfel, de acel public exigent și avizat, cu minute în șir de ovații și aplauze în picioare.

”Marile serate muzicale” de la Sala ”Reduta” din Brașov

În culise și la cabine, după spectacole, aveai senzația că te afli în Turnul Babel, pentru că era un amestec de limbi vorbite în toate colțurile pământului. Ce imagini în oglindă. Cea de pe scenă, unde toți artiștii se înțelegeau perfect, în limbajul muzicii, de parcă aparțineau aceleași nații, și culisele, unde fiecare vorbea în limba lui maternă. Dar tot se înțelegeau, pentru că vorbeau tot despre muzică.

Brașov, capitala mondială a muzicii de cameră

Din toate colțurile lumii, veniseră cei mai valoroși străjeri ai redutei culturale de la Brașov: Alexandru Tomescu – vioară, Mario Hossen – vioară (Bulgaria/Austria), Krasimir Shterev – vioară (Bulgaria), Marta Potulska – violă (Polonia), Marian Movileanu – violă, Frédéric Audibert – violoncel (Franța), Radu Croitoru – violoncel (Republica Moldova), Săndel Smărăndescu – contrabas, Bruno Canino – pian (Italia), Kristina Miller – pian (Rusia/Germania), Koichiro Kanno – pian (România/Japonia), Luisa Sello – flaut (Italia), Burak Bilgili – bas-bariton al Operei Metropolitane din New York, Anton Niculescu – solist concertist violoncel.

Artiștii care au încântat publicul aflat în sala de la Brașov

În prima zi, au fost interpretate mari creații ale muzicii de cameră universale. Nu au lipsit, spre încântarea publicului: J. Brahms  (Sextet nr.1 în Si bemol major, op.18, sau Scherzo în do minor din Sonata F-A-E pentru violoncel și pian) F. Mendelssohn-Bartholdy (Cântec fără cuvinte în Re major, op.109) A. Glazunov (Chant du Ménestrel op. 71 pentru violoncel și pian), N. Paganini (Capriciu nr.24 pentru vioară solo)

Cea de-a doua zi a festivalului a fost dedicată aniversării a 150 de ani de la nașterea compozitorului Serghei Rachmaninov. Programul de gală a cuprins: J. Brahms (Sonata nr.1 pentru violoncel și pian în mi minor op. 38) Fr. Schubert (Șase Lieduri variate pentru flaut și pian și „Der Atlas” și”Aufenthalt” din „Schwanengesang” D 957) G. Fr. Händel, (Aria lui Zoroastro „Sorge infausta” din Orlando), W. A. Mozart (Aria lui Leporello „Madamina il catalogo e questo” din Don Giovanni) și, bineînțeles, sărbătoritul Rahmaninov (Aria lui Aleko „Vesi tabor spit” din Aleko, Trio élégiaque nr. 1 în sol minor, Moment muzical în si minor, op.16, nr.3, Preludiu în do minor, op.23, nr.7, Vocalise op.34, nr.14).

Ultima seară a fost dedicată lui Fr. Schubert. Sub cupola ”Redutei” s-au auzit: Trio nr.1 în Si bemol major, op. 99, Sonatina în Re major pentru vioară și pian op.137 și Cvintetul cu pian în La major „Păstrăvul.

Unii dintre cei mai importanți muzicieni din lume au venit la Brașov ca să cânte publicului

La finalul celor trei zile, maestrul Anton Niculescu, amfitrionul acestui regal muzical, ne-a declarat: ”Sunt fericit că s-a putut relua acest festival, pentru că el a fost întrerupt timp de șase ani. Ne-au ajutat Primăria și Consiliul local Brașov, precum și sponsori importanți. Serile acestea au fost spre deliciul publicului brașovean, dar și al numeroșilor turiști aflați în această perioadă în vechea cetate Kronstadt. M-am bucurat că au răspuns invitației mele unii dintre cei mai importanți muzicieni din lume, prieteni vechi, cu care am concertat împreună pe mari scene. Așa că putem spune fără greșeală, că datorită prezenței lor, Sala ”Reduta” din Brașov a devenit, pentru trei zile, una dintre marile scene ale lumii. Acești prieteni ai mei nu se află pentru prima oară la Brașov. Au revenit cu bucurie, pentru că au fost așteptați cu bucurie, timp de șase ani, de publicul care îi cunoaște și îi iubește.

Peste cea de-a opta ediție a ”Marilor serate muzicale” de la Sala ”Reduta” Brașov s-a lăsat cortina. Maestrul Anton Niculescu promite că, odată reînnodată tradiția, ne vom revedea curând.

 

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre