Duminică, de alegeri, s-a văzut ce a făcut cu adevărat diferența. USR a cheltuit de aproape 5 ori mai mult decât principalul contracandidat, PSD, iar un partid istoric a pus în joc o sumă ridicolă, rezultatele fiind pe măsură. După validarea rezultatelor în urma alegerilor de duminică, partidele politice se află în fața adevărului.
Abia acum pot să evalueze succesul campaniei electorale pe baza voturilor obținute în raport cu cheltuielile efectuate. Sumele cheltuite în campania electorală pentru alegerile locale sunt impresionant de mari.
Partidele au mizat pe 50 de milioane de euro
Până la data de 5 iunie, în conturile de campanie deschise la nivelul județelor și al municipiului București au fost depuse peste 200 de milioane de lei, echivalentul a 50 de milioane de euro. Conform Autorității Centrale Permanente, cea mai mare parte a acestor fonduri a fost asigurată chiar de către candidați, arată Fanatik.ro într-o analiză a implicării financiare.
Candidații susținuți de partide politice au contribuit cu 190 de milioane de lei, iar cei independenți au investit 5,3 milioane de lei din venituri proprii sau împrumuturi, pentru a-și face campanie electorală. Pe de altă parte, partidele politice au alocat 8,9 milioane de lei pentru alegerile locale din 2024. Banii i-au avut din donații, împrumuturi, finanțări private, cotizații și, inclusiv, subvenții de la stat.
USR, buget uriaș pentru campania electorală
Uniunea Salvați România (USR) a cheltuit cei mai mulți bani în campania electorală pentru alegerile locale 2024.
Partidul lui Cătălin Drulea a dispus de un buget uriaș: 5,1 milioane de lei. Suma reprezintă mai mult de jumătate din totalul contribuțiilor tuturor partidelor în campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare 2024.
Partidul Social Democrat (PSD) a investit mai puțin de un sfert din suma disponibilizată de principalii rivali, adică 1,1 milioane de lei, distribuiți în trei tranșe în contul de campanie deschis pentru alegerile locale din 2024.
Alianța Pentru Unirea Românilor (AUR) a contribuit cu 650.000 de lei, suma provenind din finanțări private.
PNL a sărăcit de tot
Abia pe locul al patrulea în topul sumelor cheltuite în campania electorală, apare și Partidul Național Liberal (PNL). Acesta a virat 500.000 de lei, proveniți din subvenții de la bugetul de stat, transferul fiind efectuat pe 28 mai 2024.
Partidul lui Dacian Cioloș, a contribuit cu aproximativ 235.000 de lei, majoritatea fondurilor provenind din finanțări private sau împrumuturi. REPER a obținut un rezultat modest la alegerile din 9 iunie.
Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) a alocat 180.000 de lei, bani proveniți din finanțări private.
Dacă trec pragul de 3%, partidele pot să-și recupereze cheltuielile
Potrivit Autorității Electorală Permanente, campaniile electorale pentru alegerile locale pot fi finanțate din contribuții ale partidelor sau din contribuții ale candidaților. Partidele politice pot transfera sume provenite din cotizații ale membrilor, donații, venituri din activități proprii, subvenții de la bugetul de stat și împrumuturi de la persoane fizice și juridice.
La rândul lor, candidații își pot finanța campania din venituri proprii, donații de la persoane fizice (până la 660.000 de lei) și împrumuturi de la persoane fizice sau instituții de credit.
Dacă trec pragul de 3% din voturile valabil exprimate, legea le permite partidelor politice și candidaților independenți să-și recupereze cheltuielile de campanie. Rambursarea cheltuielilor se realizează în termen de 90 de zile de la data alegerilor, prin intermediul Autorității Electorale Permanente, după ce sumele sunt validate în prealabil de către Curtea de Conturi.
Sursa foto: Facebook
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook