Președintele Michel Aoun a declarat că explozia a fost cauzată de 2.750 de tone de azotat de amoniu depozitate necorespunzător. La Beirut s-a declarat stare de urgență pentru o perioadă două săptămâni.
Șeful vămii, Badri Daher, a declarat că agenția sa a solicitat eliminarea substanței chimice, dar „acest lucru nu s-a întâmplat”. Nitratul de amoniu este utilizat ca îngrășământ în agricultură și ca exploziv. Este deosebit de periculos, necesitând condiții stricte de manipulare.
Cât de periculos e nitratul de amoniu
Specialiștii de la Universitatea din Sheffield din Marea Britanie estimează că explozia a avut aproximativ o zecime din puterea explozivă a bombei atomice căzute pe orașul japonez Hiroshima în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și a fost „fără îndoială una dintre cele mai mari explozii non-nucleare din istorie”.
Cine credeți că decide unde pleacă familia în vacanță?
Ce nume controversat au ales Meghan Markle și Prințul Harry pentru labradorul adoptat
Nitratul de amoniu ar fi stat într-un depozit din portul Beirut timp de șase ani după ce a fost descărcat de pe o navă inundată în 2013.
Șeful portului Beirut și șeful autorității vamale au declarat presei locale că au solicitat de mai multe ori instanțelor ca produsul chimic să fie exportat sau vândut pentru a asigura siguranța portului, dar acest lucru a fost tergiversat.
Consiliul Suprem de Apărare din Liban a promis că cei considerați responsabili se vor confrunta cu „pedeapsa maximă” posibilă.
Ministrul Economiei, Raoul Nehme, a declarat pentru BBC: „Cred că este incompetență și gestionare cu adevărat proastă și există o mulțime de responsabilități din partea conducerii și, probabil, a guvernelor anterioare. Nu intenționăm ca după o astfel de explozie să rămânem tăcuți cu privire la cine este responsabil pentru ce”.
Nitrat moldovenesc
Nitratul de amoniu a ajuns pe o navă cu steagul moldovenesc, Rhosus, care a intrat în portul Beirut după ce a suferit probleme tehnice în timpul călătoriei sale din Georgia în Mozambic, potrivit Shiparrested.com, care se ocupă de cazuri legale legate de transport.
Rhosus a fost inspectat, i s-a interzis să plece. La scurt timp, nava a fost abandonată de proprietarii săi. Marfa ar fi fost depozitată într-un depozit portuar din motive de siguranță.
Guvernul a promis o anchetă completă și transparentă și a cerut armatei să îi pună pe cei responsabili pentru depozitarea azotatului de amoniu, în arest la domiciliu, informează BBC.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook