Avionul lui John F. Kennedy Jr. s-a prăbușit acum 25 de ani, pe 16 iulie 1999, ucigându-l pe el, precum și pe cei doi pasageri ai săi, soția sa Carolyn, de 33 de ani, și sora ei, Lauren Bessette, de 34 de ani. El avea 38 de ani.
O nouă carte, „JFK Jr.: O biografie orală intimă”, scrisă de RoseMarie Terenzio și Liz McNeil, dezvăluie o privire în profunzime asupra fiului fostului președinte și asupra evenimentelor care au dus la acea seară fatidică. Un oficial de la Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor explică de ce s-a prăbușit avionul în acea noapte, dar și cum au arătat ultimele momente de viață ale lui John F. Kennedy Jr.
Avionul era achiziționat recent
Planul era ca John Kennedy Jr. să zboare cu avionul său Piper Saratoga, pe care îl achiziționase în acea primăvară, spre Martha’s Vineyard pentru a o lăsa pe Lauren. Apoi urma să continue spre Hyannis Port, Massachusetts, unde el și Carolyn plănuiau să participe la nunta verişoarei sale, Rory Kennedy, a doua zi.
Pe 16 iulie, după ce a lucrat la biroul revistei sale, „George”, John s-a întâlnit cu Lauren la ora 18:00 pentru a se deplasa către Aeroportul Caldwell din New Jersey, unde s-au întâlnit cu Carolyn, care a sosit cu un taxi. Până când avionul a decolat la ora 20:38, soarele deja apunea. De asemenea, vremea se deteriorase și mai mult, fiind ceață.
JFK Jr. a pierdut controlul avionului
„Cauza probabilă a acestui accident a fost incapacitatea pilotului de a menține controlul asupra avionului în timpul unei coborâri deasupra apei noaptea, ceea ce a fost rezultatul dezorientării spațiale. Factorii care au contribuit la accident au fost ceața și noaptea întunecată”, au fost concluziile Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor.
Piper Saratoga era un avion mai complex și mai puternic decât avionul său anterior, un Cessna, iar John era în mijlocul antrenamentului pentru a-l putea pilota. Nu era calificat încă să zboare doar pe baza instrumentelor din cabină în condiții de vizibilitate redusă sau vreme nefavorabilă.
Fiul lui Kennedy nu terminase instructajul pentru pilotarea avionului achiziționat recent
De menționat este faptul că orice pilot este supus unui instructaj serios în momentul în care schimbă avionul pe care îl pilotează în mod normal, căci fiecare aparat de zbor este diferit, de la brand la brand (Airbus sau Boeing spre exemplu).
În acea noapte, John a mers pe coasta Connecticut și a Rhode Island, apoi a virat spre ocean în direcția Martha’s Vineyard.
JFK Jr. nu s-a adaptat la condițiile de zbor
Jeff Guzzetti, acum președinte al Guzzetti Aviation Risk Discovery, era investigator NTSB la acea vreme, lucrând cu Oficiul pentru Siguranța Aviației ca parte a echipei care a examinat epava. El își împărtășește perspectiva în carte despre ceea ce s-a întâmplat.
„Condițiile meteo erau tehnic reguli de zbor vizual (VFR), chiar dacă era ceață”, spune Guzzetti.
„Avea suficientă vizibilitate în kilometri pentru a finaliza zborul. Dar, de îndată ce a virat spre oceanul întunecat cu o vizibilitate de cinci până la opt kilometri în ceață, ar fi trebuit să urmeze reguli de zbor pe instrumente (IFR) — ceea ce înseamnă că trebuie să-ți scanezi instrumentele, care îți spun dacă aripile sunt la nivel sau dacă urci sau cobori. El (n.r JFK Jr.) era antrenat să se uite afară pentru a obține indicii vizuale. Nu existau indicii vizuale în acest caz.”
S-a prăbușit la doar 11 kilometri de destinație
În ultimii 48 de kilometri, când John a început coborârea spre Martha’s Vineyard, traseul său de zbor a devenit neregulat și indica o „dezorientare spațială.”
„Traseul său de zbor spre apă este asemănător cu ceea ce este cunoscut ca o spirală mortală,” spune Guzzetti. „Avionul face o spirală cu botul în jos. Avionul a intrat într-un ultim viraj și a rămas în acel viraj aproape până jos, în ocean.”
Avionul s-a prăbușit în apă la aproximativ 11 kilometri de Martha’s Vineyard.
Pasagerii nu au știut ce se întâmplă
„În opinia mea personală, nu cred că pasagerii știau ce li se întâmplă. Poate au simțit puțină forță apăsându-i în scaune. Se poate să fi auzit vuietul aerului deasupra fuselajului accelerând sau devenind mai zgomotos, în timpul căderii fatale… Și apoi au lovit suprafața apei și s-a încheiat”, este de părere Guzzetti.
În ceea ce-l privește pe Kennedy, el spune: „Cred ca pilotul a fost foarte confuz și poate puțin speriat pentru că instrumentele ar fi putut să nu coincidă cu modul în care se simțea… Forțele de impact au fost enorme.”
„În final, este o poveste plină de învățăminte pentru ca orice pilot-persoană privată să-și înțeleagă limitele personale”, a concluzionat Guzzetti.
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Ne puteți urmări și pe Google News sau pe pagina noastră de Facebook