Simona Ionescu / Redactor Șef

Moda, eterna poveste. Cum se îmbrăcau bucureștenii secolului XIX

Moda, eterna poveste. Cum se îmbrăcau bucureștenii secolului XIX
Muzeul Hărților anunță o incursiune într-un domeniu al vieții publice care nu poate fi evitat: moda. O poveste eternă, după cum anunță reprezentanții instituției.

Dacă vreți să știți cum se îmbrăcau bucureștenii secolului XIX, sunteți așteptați joi pe platforma zoom a Muzeului Hărților. Trebuie să achitați înainte biletul de acces, 10 lei. Pe 17 iunie 2021, la ora 18,00, are loc conferința on-line: „Moda, eterna poveste. Bucureștiul secolului XIX”, susținută de dr. Maria-Camelia Ene.

Moda, o succesiune rapidă de forme artistice caracterizate prin noutate, reprezintă o reacție firească împotriva obișnuinței, reînnoind permanent înfățișarea umană.

Pentru aceasta ea înregistrează cu mare sensibilitate tendințele estetice ale societății. Chiar poate fi considerată câmpul de experimentare din care se aleg elementele statornice ce conturează stilul unei epoci. Costumul nu poate fi prezentat izolat, ci integrat stilului din care face parte, pe care îl ilustrează la fel de bine ca orice altă piesă artistică specifică.

Cum se îmbrăcau bucureștenii secolului XIX

În spațiul românesc, costumul se va alinia influențelor stilistice orientale, dar și europene.  Se va constata, pe parcursul secolului al XIX-lea, un efort al culturii românești de a se sincroniza cu tot ce era mai avansat în Europa apuseană și centrală.

„Acest veac strălucitor, complex, variat și prolific în privința vestimentației ne oferă cele mai dese și interesante schimbări ale modei. Asistăm, în fermecătorul spațiu bucureștean, la etapele și detaliile trecerii de la moda orientală la cea europeană. Existau cutume pentru tipurile sociale și modul în care își etalau veșmintele. Tonul vestimentației feminine, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, l-a dat Parisul, în timp ce bărbații, după marea trecere de la culoarea și strălucirea de tip fanariot, vor deveni fideli stilului rigid londonez”, transmite dr. Maria-Camelia Ene.

Moda apuseană în „Micul Paris” a fost însușită mai întâi de femei, accentuându-le gustul pentru lux, mult mai mult decât bărbaților lor, ocupați prioritar de politică.

Dr. Maria – Camelia Ene este istoric, critic de artă, muzeograf, Șef Birou Istorie Modernă și Contemporană la Muzeul Municipiului București, expert în Costum și accesorii vestimentare de epocă. Este cadru didactic asociat la Facultatea de Istorie a Universității București, Departamentul Istorie Antică, Arheologie, Istoria Artei și autoarea unor cărți de referință în stilul neoromânesc și costumul de epocă.

Gestul făcut de prințul Andrew pentru mama sa, regina Elisabeta. I-a făcut un cadou special

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre