Simona Ionescu / Redactor Șef

Inteligența artificială detectează un detaliu misterios ascuns în faimoasa pictură a lui Raphael

Inteligența artificială detectează un detaliu misterios ascuns în faimoasa pictură a lui Raphael
Inteligența artificială poate fi antrenată să vadă detalii din imagini care scapă ochiului uman. Acum, o rețea neuronală de inteligență artificială a identificat ceva neobișnuit la un chip dintr-o faimoasă pictură a lui Rafael.

O faimoasă pictură a lui Rafael cunoscută sub numele de Madonna della Rosa a fost luată la verificări de inteligența artificială. A ieșit la iveală un lucru pe care nimeni nu l-a știut până acum.

Cercetătorii au dezbătut mult timp dacă tabloul este sau nu un original al lui Rafael. Deși este nevoie de diverse dovezi pentru a concluziona proveniența unei opere de artă, o metodă mai nouă de analiză bazată pe un algoritm de inteligență artificială a lămurit misterul. Cercetători din Marea Britanie și SUA au dezvoltat un algoritm de analiză personalizat pe baza operelor despre care se cunoaște că sunt rezultatul maestrului italian.

„De la tușele de pensulă, paleta de culori, umbrirea și fiecare aspect al lucrării”

„Cu ajutorul analizei profunde s-au folosit imagini ale unor picturi autentificate ale lui Rafael pentru a antrena computerul să recunoască stilul acestuia la un nivel foarte detaliat, de la tușele de pensulă, paleta de culori, umbrirea și fiecare aspect al lucrării”, a explicat matematicianul și informaticianul Hassan Ugail de la Universitatea Bradford din Marea Britanie, în decembrie, când au fost publicate rezultatele cercetătorilor.

Echipa a modificat o arhitectură pre-antrenată dezvoltată de Microscoft, numită ResNet50, cuplată cu o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine.

Madonna, Pruncul și Sfântul Ioan

Celebra pictură a lui Rafael, Madonna, Pruncul și Sfântul Iosif

Metoda s-a dovedit anterior a avea un nivel de acuratețe de 98% atunci când vine vorba de identificarea picturilor lui Raphael. De obicei, este antrenată pe imagini întregi, dar în acest caz, echipa i-a cerut să analizeze și fețe individuale. În timp ce Madonna, Pruncul și Sfântul Ioan apar ca fiind creați de mâna lui Rafael, nu același lucru se întâmplă în cazul Sfântului Iosif. Cercetătorii notează că, în dezbaterile anterioare privind autenticitatea picturii, s-a considerat că fața Sfântului Iosif a fost mai puțin bine realizată decât celelalte din cadru.

Tabloul lui Iosif

Sfântul Iosif nu e pictat de Rafael

„Probabil că altcineva a mai pus mâna pe chipul Sfântului Iosif. Când am testat della Rosa ca întreg, rezultatele nu au fost concludente. Așa că, apoi am testat părțile individuale și, în timp ce restul tabloului a fost confirmat ca fiind Rafael, fața lui Iosif a ieșit ca fiind cel mai probabil nu Rafael”, a mai spus Ugail.

Giulio Romano, unul dintre elevii lui Raphael, ar fi putut fi responsabil pentru cea de-a patra față, dar acest lucru nu este deloc sigur. Este un alt exemplu de tehnologie modernă care dezvăluie secretele picturilor clasice, de data aceasta cu ajutorul inteligenței artificiale.

Celebra pictură Madonna della Rosa a fost pictată între anii 1518-1520

Madonna della Rosa a fost pictată pe pânză între anii 1518 și 1520, cred experții. Abia la mijlocul anilor 1800 criticii de artă au început să suspecteze că Raphael ar fi putut să nu fi pictat întreaga lucrare. Acum, aceste suspiciuni s-au dovedit aproape sigur corecte, deși echipa de cercetători care a realizat studiul dorește să sublinieze că această inteligență artificială va ajuta experții în artă în viitor, nu îi va înlocui.

„Acesta nu este un caz în care IA să ia locurile de muncă ale oamenilor. Procesul de autentificare a unei opere de artă implică examinarea mai multor aspecte, de la proveniență, pigmenți, starea lucrării și așa mai departe. Cu toate acestea, acest tip de software poate fi folosit ca un instrument care să ajute în acest proces”, a mărturisit Ugail.

Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Recomandarile noastre